Поне три пъти са се увеличили жалбите след 25 май 2018 г., когато влезе в сила Европейският регламент за защита на личните данни GDPR. Това обяви Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).

"До 25 май жалбите бяха в порядъка до 200, а в момента имаме 800 жалби, подадени в КЗЛД", уточни той пред БНР.

Правото да бъдеш забравен по GDPR не значи заличаване на обществена памет

Правото да бъдеш забравен по GDPR не значи заличаване на обществена памет

Александър Кашъмов обяснява решение на ЕСПЧ

Според него това е нормално с оглед на сериозната разяснителна кампания, в която на физическите лица и администратори на лични данни са били обяснени правата и задълженията им. В резултат на което гражданите са проявили по-голяма активност.

"Бих казал, че около 80% от жалбите са основателни", каза Караджов, но посочи, че има и жалби, които показват неразбиране - например, към кого да се обърнат при документни измами.

От тези 80% има известна част жалби, неоснователни по своето съдържание. В тях органът правилно е адресиран, но има неразбиране на правото на защита на личните данни от физически лица, обясни той.

GDPR смачква стартиращите технологични компании в ЕС

GDPR смачква стартиращите технологични компании в ЕС

За 6 месеца сделките спадат със 17%, това е само началото, но конкурентите са доволни

"Те например не желаят да заплатят разходите, направени за определена услуга - комунална или свързана с телефонията. И това, че са успели да се крият години наред да не плащат, считат, че където е изтекла погасителната давност, администраторът - т. е. фирмата, няма право повече да им обработва личните данни. Но ние не се произнасяме за давност, а дали администраторът има право да им обработва данните, а той има, защото има интерес да възстанови тези средства, които е изразходил, за да им предостави услугата", каза Караджов и допълни, че за изтекла давност трябва да се произнесе съд, а не административен орган като КЗЛД.

Караджов посъветва администраторите по-внимателно да прочетат общия регламент на GDPR, защото той защитава и бизнеса.

Според Караджов у администраторите има един неоснователен страх от GDPR, тъй като регламентът не се чете в детайли, а се разчита на консултанти. "За съжаление в България липсват достатъчно добре подготвени консултанти. Да, има такива, но не всички разполагат с необходимата компетентност, за да дадат съвет", посочи той.