За интегрирането на децата с аутизъм в масовото училище са необходими индивидуални програми за обучение, които да се прилагат паралелно с общите.
Това изисква и ангажирането на ресурсни учители, които да работят по индивидуалното обучение.
Това заяви Мирена Велкова, председател на Асоциация „Аутизъм", цитирана от health.bg .
Аутизмът е състояние, при което децата изпитват затруднения в социалните си контакти, затова интегрирането им трябва да става постепенно.
„За да имат възможност да се адаптират, първоначално децата трябва да посещават по-леките часове като музика, изобразително изкуство. Когато приемат класа, могат да посещават и другите часове." - коментира Мирена Велкова.
Тя допълни, че в страните от Европейския съюз подобно интегрирано обучение се осъществява от години. В страни като Англия, Холандия, Австрия има практика в масовите училища децата с аутизъм да учат в отделно крило, като посещават определени часове в масовите паралелки.
Това им дава възможност за индивидуално обучение и същевременно за социални контакти, които да ги подготвят за пълноценната им реализация.
В момента едно на всеки 150 деца по света се ражда с аутизъм.
При децата с този проблем, освен затрудненията в общуването, се наблюдават нарушения в говора и жестикулирането, във възприятието, както и намален интерес към заобикалящия ги свят. Симптомите на аутизма се появяват през първите 3 години на детството и могат да продължат през целия живот, ако не се вземат навреме мерки за неговото лечение.
„Има по-леки и по-тежки случаи на аутизъм, но във всички случаи е важна ранната интеграция. Изолацията превръща тези деца в инвалиди. Когато имат достъп до подходяща социална среда и обучение още от детската градина, от училището, те успяват да се интегрират в обществото, да бъдат полезни." - подчерта председателката на асоциацията.
В развитите страни дори хора с тежки форми на аутизъм придобиват професионални умения в приложната сфера - производство на сувенири, керамика и др. Това им дава възможност да бъдат обществено полезни и да имат самочувствие и самоуважение.
„Целта ни не е интеграция на всяка цена, а намиране на адекватни решения." - поясни Мирена Велкова.
Към Асоциация „Аутизъм" е създаден център за работа с деца, където се прилагат арттерапия и трудова терапия, и децата придобиват различни художествени и приложни умения. Много от децата аутисти имат музикални способности, други се справят добре с рутинни приложни дейности.
Целта на асоциацията е да бъдат създадени и други такива центрове, както и да се даде възможност за професионална реализация на хората с аутизъм.
govedo
на 25.03.2008 в 16:12:44 #1