За да е ясно кой от коя страна на барикадата е, сезирах прокуратурата с доклада за пътните ремонти. Това заяви вицепремиерът в оставка Гроздан Караджов на заседание на парламентарната комисия по регионална политика. Комисията провери 906 възлагания от Агенция "Пътна инфраструктура" по 34 договора за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Договорите са сключени през 2018 г., 2019 г. и 2020 г.

Караджов също така разпореди на ДНСК да провери на място и по документи всички проблемни пътни участъци, изредени в доклада. Членовете на работната група препоръчват докладът да се предаде на АДФИ.

Целта на доклада бе да помогне за разплитане на проблемите с договорите за текущ ремонт, като установи каква част от натрупаните задължения до миналата година по тях да бъдат разплатени, обясни Караджов. Документът обаче не дава отговор на този въпрос, а препоръчва нова работна група да се занимае с плащанията.

Това са законно сключени договори по Закона за обществените поръчки след съдебни обжалвания. Но по тях са правени възлагания над позволения от закона размер и са възлагани на фирмите основни ремонти по договори за текущ ремонт и поддръжка. Това е нарушение на законите за обществените поръчки и за устройство на територията, пише в доклада.

3,106 млрд. лв. е общата стойност на тези договори. Това е и завареният дефицит в бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура", който съществуваше, когато поехме министерството. От тях близо 80% са приети за основни ремонти от комисията, подчерта вицепремиерът.

Захранва ли АПИ определени строителни фирми?

Захранва ли АПИ определени строителни фирми?

От Института по пътна безопасност настояват политическите партии за извънредно законодателство

"Единствената възможност за преодоляване на допуснатите несъответствия е органите на изпълнителната власт да бъдат подпомогнати от Народното събрание посредством законодателна дейност", пише в документа. С други думи - тези обекти не могат просто да бъдат захвърлени и забравени, това ще бъде гигантска разруха и загуба на държавата. Затова тя трябва да ги урегулира със специален акт, като ги провери за качество и безопасност, заяви Караджов.

Сред изводите е, че е необходимо ново законодателство за инфраструктурните обекти.

Според решението на Народното събрание от април тази година АПИ вече изплати половината от сумите за пътни ремонти по старите договори за текущ ремонт в размер на 656 млн. лв. Тези средства са от бюджета на агенцията за 2021 г. и остават като дефицит, защото не са предвидени в актуализацията на държавния бюджет. Затова обещаните от правителството 500 млн. лв. за общините за ВиК и пътни проекти за тази година няма как да бъдат предоставени, поясни той.