За 15% ръст на убитите в катастрофи алармира служебният зам.-министър на вътрешните работи Венцислав Катинов.

В БЧК се провежда семинар на тема "Подобряване на безопасността на движението в населените места". Форумът се провежда по предложение на Европейския съвет за безопасност на транспорта със съдействието на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата и Българския Червен кръст (БЧК).

"Безопасността на движението по пътищата е споделена отговорност и този проблем не може да бъде решен от една институция, колкото и мощна да е тя", заяви Катинов.

В изпълнение на Националната стратегия за подобряване на безопасността на движението и предприетите мерки се постигнал съществен спад в броя на убитите след 2011 година.

"За последните две години обаче тази тенденция бе преустановена и се получи ръст на убитите с над 15%", коментира Катинов. У нас е налице над 3 пъти по-висока смъртност от страните в Европа. По думите му, броят на ранените въобще не е намалял.

Силовият зам.-министър посочи още, че в Швеция броят на камерите на 1 млн. жители е 130, а у нас едва 20.

На проведеното преди дни заседание на консултативната комисия по проблемите на безопасността на движението е взето решение да се финансира закупуването на 76 нови камери за скорост и средства за установяване на употреба на наркотици.

Като сериозен проблем Венцислав Катинов изтъкна големия брой деца, жертви на катастрофи. От 20 години насам броят на пострадалите при пътнотранспортни произшествия се движи между 1100-1400 деца. Те са около 12-14% от всички пострадали.

Особено тревожни са т.нар. семейни катастрофи, при които зад волана стои член на семейството. "Родители избиват децата си, мъже избиват жените си, дядовци - внуците", коментира Катинов.

Според него е необходимо да се подобряват пътната инфраструктура, поведението на хората, качеството на оказваната медицинска помощ на пострадалите. Той изтъкна, че в Закона за предучилищното и училищното образование няма и една дума за безопасност на движението. Затова зам.-министърът смята, че са необходими законодателни промени. Сериозни проблеми има и с обучението на кандидат-шофьорите и продължителността му.

По време на семинара бе изтъкната и възрастта на автопарка у нас. Средната възраст на автомобилите е 18 години.

"Това предопределя и нивото на безопасност", каза служебният зам.-министър.

По думите му, трябва да се потърсят законодателни промени за стимулиране на обновяването на автомобилния парк чрез данъчна и застрахователна политика.

В България загиналите за миналата година са близо 100 на 1 млн. българи, заяви на свой ред генералният директор на БЧК проф. д-р Красимир Гигов. Той изтъкна, че са подпомогнали над 600 семейства на деца, пострадали при пътнотранспортни произшествия, откакто е създаден специалният за тази цел фонд.

Освен болката за близките на убити и ранени и при катастрофи, Гигов изтъкна и финансовите измерения на проблема.

На стотици милиони левове възлизат икономическите загуби от катастрофите. "Те са многократно повече от сумата на социалните помощи, които държавата отделя за подпомагане на хората в затруднение", коментира той.

В същото време за пета поредна година се провежда националната кампания по пътна безопасност "Спри, запази детето".