През 2024 година броят на загиналите при катастрофа намалява с 9% спрямо 2023 година и с 23.9% спрямо 2019 година, но се отчита ръст на тежките произшествия с пострадали и тежко ранени лица. Това се отбелязва в годишния доклад за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България за 2024 г., съобщават от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).

Според доклада въпреки предприетите стратегически усилия и отчетени частични положителни тенденции, пътнотранспортният травматизъм в страната остава на неприемливо високо ниво. Към 2024 г., макар някои показатели да се подобряват, слабото прилагане на мерки и недостатъчната ангажираност на институциите с превенция, водят до тежки човешки и социални последици.

Автомобилното движение продължава да нараства - 14.4% ръст на пробега спрямо 2019 г., което увеличава натиска върху пътната система и риска от инциденти, се посочва още в докладата.

ИПБ: Митов гордо заяви, че мерките за пътна безопасност дали резултат - какви мерки и какъв резултат?

ИПБ: Митов гордо заяви, че мерките за пътна безопасност дали резултат - какви мерки и какъв резултат?

Никой не иска да коментира данни, че от началото на годината са загинали 10 деца вследствие ПТП

В него са изведени и основните препоръки, които следва да намерят място в действията на отговорните институции при изпълнение на националната политика, а именно:

  • Осигуряване на необходимите ресурси за последователна и системна превенция на установените рискове, на базата на данни от годишните доклади и анализа на изпълнението на Стратегията за БДП 2021-2030.
  • Изпълнение на Работната програма към Оперативния план за 2025 г., одобрена от Министерския съвет, която съдържа конкретни мерки, срокове и отговорности на всички ангажирани администрации.
  • Постигане на институционална мобилизация и политическа воля, съответстващи на мащаба и сериозността на пътнотранспортната криза.
  • Финансова гаранция за реализацията на Стратегията 2021-2030 чрез устойчиви механизми за бюджетиране и програмно финансиране.
  • Ускоряване на планираните законодателни промени за повишаване ефективността на контрола.
  • Създаване на централизирана и съвременна информационна система за ПТП и БДП, за аналитично управление и вземане на информирани решения.
  • Приоритизиране на безопасността в управлението на пътната инфраструктура, включително структурни промени, анализ на риска и нуждите от обезопасяване.
  • Финансова подкрепа на общините за изграждане на местен капацитет и изпълнение на мерки по безопасност.
  • Изграждане на нова култура на поведение на пътя чрез образователни политики, семейно възпитание, публични кампании и силно институционално присъствие в медиите.

От ДАБДП посочват, че на срещата по приемане на доклада са присъствали и представители на неправителствения сектор, които поставиха множество въпроси и предложения към институциите. Акцентира се върху необходимостта от засилване на правомощията на ДАБДП, за да не остават нейните препоръки с пожелателен характер. Всички предложения, ще бъдат обобщени и разгледани и компетентните институции, като отговора по повдигнатите въпроси ще бъде изпратен на всички членове и наблюдатели в ДОККПБДП, обещава Държавната агенция.

Освен това по време на срещата е повдигнат и въпроса за кадрови промени в администрациите и по-конкретно в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" във връзка с декларация с искане за оставка на председателя на ДАБДП, внесена до министър-председателя от няколко неправителствени организации. Според агенцията по-голяма част от присъстващите представители на неправителствените организации са изразили мнение, че безопасността на движението по пътищата не е задача, която може да бъде решена само от една агенция или министерство, или само от гражданския сектор, а е кауза около която трябва да се обединим всички и в този смисъл кадровите промени не били работещ инструмент, с който да се постигнат добри резултати.

Смяна на ръководството на ДАБДП, искат от Института по пътна безопасност

Смяна на ръководството на ДАБДП, искат от Института по пътна безопасност

Те настояват за действия от Петков