Бившият министър на отбраната Николай Ненчев е бил подложен на натиск по време на делото срещу него за ремонта на изтребителите МиГ-29. Това заяви самият той пред bTV.
Той обясни, че мандатът му е бил изключително тежък, защото е решил да се противопостави на системата и корупционните й практики.
Оказа се, че сме една подчинена държава и в частност Министерството на отбраната е изцяло подчинено на различни корпоративни интереси и зависимости, подчерта Ненчев. По отношение на обвинението му, че е нарушил интересите на РСК "МиГ" и на Русия, той бе категоричен, че е защитавал интересите на България.
Според Ненчев мандатът на главния прокурор Сотир Цацаров е бил "напълно пропилян и без никаква ефективност". Той категорично заяви, че няма доверие на обвинител номер 1.
Бившият военен министър допусна, че е много вероятно решението на съда да бъде обжалвано.
Припомняме, вчера Софийският градски съд оправда бившия военен министър, след като прокуратурата поиска 8 години затвор. Според съда Ненчев е изпълнил служебните си задължения - договорът за ремонт с Полша е бил по-изгоден от този с Русия, а политическите решения не са в неговите правомощия.
Според обвинението Софийската градска прокуратура е установила, че на 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и АО "РСК МиГ" са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 двигателя РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 бр. двигатели РД - 33 и един брой кутия за самолетен агрегат - 2 /КСА -2/ за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро /7 388 666/ лева.
Вместо тези договори да бъдат изпълнени, министър Ненчев е казал на своя заместник - Десислава Йосифова, да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им, за да не бъде осъществен ремонтът на самолетите, собственост на страната ни в АО "РСК МИГ".
Същите указания министър Ненчев продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените му в министерството.
От това деяние са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - през 2015 г. нальотът на пилоти от ВВС е спаднал на 33 часа за една година, при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година. Според обвинението това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти поради разтренираност.