При нарушение на пътя полицаите ще могат директно да издават фишове с глоби и наказания. Това е предложението на правителство за промени в Закона за пътищата.

Така с фиш вече ще може да се отнема книжката на шофьор за извършено нарушение, а съответно нарушенията, за които това може да става, се разширяват. Например - управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места; или е поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за автомобил със специален режим на движение, без да има това право; откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол; откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението.

Всички нарушения на пътя - на фиш

Всички нарушения на пътя - на фиш

С него ще може да се лишава от право на управление и да се взимат контролни точки

Целта на предлаганите промени е да се съкрати пътят за налагане и събиране на наказанията. Експерти от КПКОНПИ дадоха обаче втори път отрицателно становище за законопроекта - рискът е полицаите на пътя да получат прекалено голяма власт, но и корупционният риск спрямо тях расте изключително много.

Дяволът е в детайлите - около това мнение се обединиха Богдан Милчев от Института за пътна безопасност, Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи и адвокат Петър Славов в студиото на БиТиВи.

Омбусманът недоумява как шофьорите да платят фишовете си, ако не знаят за тях

Омбусманът недоумява как шофьорите да платят фишовете си, ако не знаят за тях

Тя настоява ЗДвП да не нарушава конституционни права, гарантирани и от ЕС

Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи обясни, че сега действащият закон не е работещ и е писан през 60-те години на XX в. Той е категоричен, че глобите трябва да са фиксирани, а не плаващи, а призоваването и уведомяването за наложените глоби не работи. Положителното според Тодоров е опростяването на тези процедури - предвижда се и възможност нови водачи да декларират имейл адрес, на който да бъде призовавани.

Според Богдан Милчев също е важно да бъдат прецизирани глобите и да няма вариант от/до, при който полицаят да решава каква да е глобата. Така полицаят не се превръща в "палач", защото фишът може да бъде обжалван. Милчев отбеляза, че сега се разширява обхватът на глобите. "Пътните полицаи, колкото и да искаме да ги оспорваме, си вършат съвестно работата. Не трябва презумпцията да бъде в това, че полицаят ще бъде палач", обясни той.

Системата за фишове на ГКПП-та превъзпитавала шофьорите нарушители

Системата за фишове на ГКПП-та превъзпитавала шофьорите нарушители

Инспектор Иво Писанов очаква и отражение върху тежките катастрофи

Адвокат Петър Славов обаче бе категоричен, че с новите промени полицаят ще се превърне и в съдия. По думите му ще се натоварят допълнително съдилищата, защото вече няма да може наказанието да се обжалва пред началника на съответния пътен полицай. А много от фишовете са написани неграмотно, тъй като самите пътни полицаи се на юристи.

Процедурата по връчване не е необходимо да се обвързва с фишовете. Плащането на глобата минава през вашето съгласие, че сте виновен - това противоречи на НПК, където е казано, че не може на базата на самопризнания, да бъдете признат за виновен", уточни юристът.