Омбудсманът Константин Пенчев изпрати до управителя на Националната здравноосигурителна каса д-р Нели Нешева препоръка за подобряване качеството на административното обслужване на здравноосигурените лица. Това съобщиха от кабинета на обществения защитник.
Поводът са многото жалби от граждани, отправени към Здравната каса. В част от тях хората се оплакват от неспазване на сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства, поради което в продължение на месеци се налага лекарствата да бъдат закупувани от пациентите.
Имало и сигнали, свързани с времето, което хронично болните лица трябва да отделят за заверка на протоколи, както и за непрофесионално и недопустимо грубо отношение от страна на служители на касата.
Друг проблем, който поставят гражданите, е свързан с издаването на европейска здравноосигурителна карта за пътуване в страни от Европейския съюз, съобщават от кабинета на омбудсмана. Въпреки уверенията, че издаваните временни удостоверения заместват успешно европейската здравноосигурителна карта, хора, на които се е налагало да потърсят медицинска помощ по време на престой в страна - членка на ЕС, твърдят, че лекарите, към които се обърнали, не са уважили издаденото им удостоверение и се е наложило да заплатят оказаната им медицинска помощ.
„Поставянето на гражданите в подобно положение, води до накърняване на достойнството им и до нарушаване на правата им на здравноосигурени лица, се посочва в писмото на Константин Пенчев до управителя на НЗОК.
До омбудсмана са постъпили и оплаквания във връзка с достъпа до формуляри, необходими за избор и смяна на общопрактикуващ лекар. В София например има само две определени места, където хората могат да ги закупят.
„Избраният начин за предоставяне на услугата затруднява гражданите и ограничава достъпа им до административната услуга", категоричен е Константин Пенчев.
По повод констатираните лоши практики в работата на касата, националният омбудсман е препоръчал на НЗОК да се спазват сроковете за издаване на протоколи за лекарствени средства. На пациентите трябва да се осигури достъпна и достатъчна информация за документите, необходими за издаване на протокол, с което да се избегне удължаването на срока за издаването им, е мнението на Пенчев.
Допуснатите технически грешки в протоколите да се отстраняват служебно, с което да се съкрати времето по заверяването им, препоръчва още общественият защитник. Да се облекчи достъпът на гражданите до формуляри на НЗОК, в това число и чрез образци на заявления, поместени на интернет страницата на касата, гласи друга от препоръките му.
Константин Пенчев е поискал от здравната каса и да се възобнови издаването на европейска здравноосигурителна карта за всички българските граждани, пътуващи в страни от ЕС, а НЗОК да подобри вътрешната комуникация на административните си звена, за да предоставя навременна, точна и ясна информация на здравноосигурените лица.
dk
на 05.11.2011 в 07:02:44 #4Докога, по дяволите, на българина ще му се налага да ходи в чужбина за лечение? Примерно, защо в Украйна и Турция има съвременен кибернож, а в България няма? Знаете ли че има бум на раковите заболявания? Мозъчните операции и тези на черния дроб (и други, не съм специалист) с кибернож дават най-добри резултати към момента. В Токуда имат нова техника, но това го нямат.
mcmud
на 03.11.2011 в 21:18:55 #3напоследък навсякъде по форумите чета за сране,пикаене, изпразване, това не ви е кенеф драги съфорумци,вършете ги тези неща преди да седнете да пишете.
Kritikar
на 03.11.2011 в 16:27:47 #2Премиерът веднага да й поиска оставката. И да назначи нов управител с мандат да реши всички тези проблеми в срок до 3 месеца. Ако не - ново уволнение. И така докато се оправят нещата.
griffin
на 03.11.2011 в 16:20:08 #1серъ на всевиждащите спермояди в устата