Голяма част от реформите и конкретните проекти в Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), за които има ясно разписано финансиране, са свързани с електронното правосъдие. Това е стъпка напред и следва да се доразвие и надгради.
Това пишат в свой доклад Биляна Гяурова-Вегертседер и Теодор Славев от Българския институт за правни инициативи.
Предвидени са възможности за дигитализиране на важни процеси в системата на административното правораздаване, надграждане на центрове за данни във ВСС, създаване на модул за администриране на препратените дела, подобряване на информационната инфраструктура на прокуратурата, електронна обработка на заповедните дела и др.
В ПВУ има достатъчно обосновани дейности за подобряване на киберсигурността и реакция при рискове при развитие на електронното правосъдие. Неясно остава обаче, може би най-важното, кой ще има достъп до информационните масиви на съдебната власт и не се ли създава така опасност пред нейната независимост, ако изпълнителната поддържа тази инфраструктура, и как ще се гарантира, че при този вариант не би се създавала възможност за неправомерен достъп.
В ПВУ липсват предложения за промени по отношение на ВСС като тази реформа очевидно остава за бъдещето и за нейна основа следва да се има предвид коалиционното споразумение.
В плана за първи път се вижда описание на подхода, който правителството ще предприеме за търсене на отговорност от главния прокурор и неговите заместници, и създаване на гаранции за независимостта на разследването. Предвидено е да се регламентира временно отстраняване от длъжност, когато е образувано наказателно производство срещу главния прокурор и неговите заместници и това да става с обикновено мнозинство - 13 от 25-членния състав на ВСС. Ще се търси да се намали властта на главния прокурор като Народното събрание не издига прокурори и следователи от собствената си квота - тази постановка граничи с дискриминация, защото изискванията за член на ВСС са установени в Конституцията, тоест зависи единствено от добрата воля на народните представители.
Самото разследване ще се води от съдия с професионалната квалификация на съдия от ВКС, определен на принципа на случайния подбор. Той ще бъде назначен временно като прокурор във ВКП. Подобно временно назначаване от една магистратска професия на друга е интересен и непознат подход, който ако бъде приет ще изисква сериозно обсъждане на начина, по който ще се организира.
За да се гарантира допълнително независимост, описано е, че действията по разследване ще се осъществят от органите на изпълнителната власт. В Плана се говори и за "членове на разследващия екип" като въобще не става ясно какъв е той, но ще бъдат предвидени гаранции за независимостта на всички, включени в разследването, включително и по отношение на кариерно развитие, атестации, командироване, дисциплинарна отговорност и др. Това отново е стъпка напред.
Една интересна мярка, която е намерила своето място в ПВУ е свързана с въвеждането на съдебен контрол върху постановлението на прокурора за отказ да образува наказателно производство. Мярката не е еднозначна и аргументите против започват от нарушаване на Конституцията до прекомерна натовареност на съдиите. ПВУ споменава последното и обещава изработване на разпоредби за избягването й. За много анализатори действителният мотив за тази мярка е липсата на доверие в работата на прокуратурата като цяло и в йерархичния контрол.
Друга основна част от предвидените реформи е свързана с противодействието на корупцията. Има две основни направления - промени, свързани с преструктурирането на КПКОНПИ и превръщането й в истински независим Антикорупционен орган. Второто направление е по отношение защита на лицата, подаващи сигнали за нередности и нарушения. Ръководството на новия Антикорупционен орган ще бъде назначено чрез прозрачна и политически независима процедура. На фона на разиграващата се драма с избора на управител на БНБ, подобни заявки по-скоро се възприемат с голяма доза съмнение. Друга особеност на този орган е, че той ще може да разследва и събраните от него доказателства ще могат да се ползват в наказателното производство.