"Ако полиуретановата подложка беше сложена на релсите на Графа, парите за ремонта щяха да отидат на вятъра".

Това стана ясно от свидетелските показания в спецсъда на Георги Деспотов, официален търговски представител на фирма "Пандрол" Той се яви като свидетел по делото срещу бившия заместник-кмет в направление "Транспорт и транспортни комуникации" в Столична община Евгени Крусев.

В съдебната зала се явиха и четиримата призовани свидетели по делото. Освен това беше приложен и хидрогеоложки доклад, предоставен от Столична община.

"Евгени Крусев е слушал техническите лица и по никакъв начин той не е взел самостоятелно решението за релсите на "Графа". Решението е в резултат на всички експерти в Столична община", обясни Деспотов.

Подложката на Графа единодушно сменена от експертния съвет

Подложката на Графа единодушно сменена от експертния съвет

Евгени Крусев не каза какви са доводите на експертния съвет

По думите му по-голяма фирма и технология от "Пандрол" няма. От въпросната подложка "Пандрол" по света се продадени 1 милион квадратни метра.

"Навсякъде където има трамваи, има присъствие на "Пандрол", изтъкна свидетелят.

Деспотов посочи, че "Пандрол", когато предлага технологично решение, дава законодателна полица за 5 милиона лева гаранция, че материалите ще издържат.

"Пандрол" се прави от каучукови гранули от стари автомобилни гуми. Каучукът минава обработка и се получава новият продукт. Това е абсолютно нов материал независимо, че е от стари гуми, защото е минал първична обработка", защити Деспотов фирмата, която представлява.

Промяната в подложката на Графа - несъществена
Обновена

Промяната в подложката на Графа - несъществена

Това заяви шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев

Той изтъкна, че полиуретановите материали са уязиви при атака на микроорганизми и не подлежат на рециклиране. "Този материал не е подходящ за релсите, все едно да се сложи вестник отдолу - същата работа ще свърши", отсече свидетелят.

"Румен Борисов решил да подмени първоначалната подложка с тази на "Гецнер". Става въпрос само за меркантилен интереси и пари, заяви Деспотов пред съда.

Вторият свидетел по делото, Илия Илиев от фирма "Трансгео", обясни, че изменението на първоначалния проект е в частта, която касае шума и изолацията на релсите на Графа.

"Все едно в един автомобил да бъдат сложени други части. Ние заварихме една ситуация, в която бяха въвлечени много производители", обясни свидетелят.

Според него би трябвало инженер Румен Борисов да е направил измененията в проектите за ремонта на Графа. Като друга съществена промяна свидетелят посочи дефекти в нивото на релсовия път, за да бъдат предпазени от наводнения магазините по улицата. Илиев не вижда на практика проблем с шума и вибрациите на трамвая в момента по Графа.

Третият свидетел Тодор Тодоров се позова на т.нар. Заповедна книга, в която се отразяват всички възникнали непредвидени работа по ремонта и която е част от окончателния доклад на строително-монтажните работи.

Последният свидетел за днес Васил Начевски, главен инженер в дирекция "Транспорт и транспортна инфраструктура" на Столична община, заяви, че за изпълнението на проекта се назначават експерти, които да контролират изпълнението на обекта. Провеждали се оперативки с всички страни ежеседмично.

От прокуратурата настояха за доказателства от НАП - договор за това какви материали са вложени в ремонта на Графа, справки за доставените материали от 2018 г. от "Пандрол" и запитване до "Пандрол" имат ли комисионен договор със свидетеля Георги Деспотов за доставка на материали.

Според защитата исканията на прокуратурата не са мотивирани, защото нямат значение към предмета на доказване на делото, с което магистратите се съгласиха.

Съдът обаче допусна нова строително-техническа експертиза по делото. Тя трябва да даде заключение на доказателствата по делото. Експертизата трябва да бъде направена от специалист от Камара на инженерите в инвестиционното проектиране.

Припомняме, според защитата на Евгени Крусев именно архитект Румен Борисов, автор на първоначалния проект за трамвайно трасе на "Граф Игнатиев" от "ИНФРАСИТИ - РБ ООД", е отговорен за промяната на подложката на Графа.

Свидетел въртял вещи лица на пръста си за подложката на Графа

Свидетел въртял вещи лица на пръста си за подложката на Графа

Това заяви адвокатът на Евгени Крусев Менко Менков

Припомняме на последното съдебно заседание в началото на февруари бяха разпитани шефът на "Метрополитен" инженер Стоян Братоев и главният вътрешен одитор на Столична община Мариана Томова. Тогава инженер Братоев посочи, че промяната в подложката на "Графа" била несъществена.

Евгени Крусев подаде оставка като завеждащ ресора "Транспорт и транспортни комуникации" в столична община, след като започна разследване срещу него за злоупотреба в полза на фирмата, която ремонтира столичната улица "Граф Игнатиев" - "Джи пи Груп".

Евгени Крусев подаде оставка

Евгени Крусев подаде оставка

Той е обвинен от прокуратурата за ремонта на ул. "Граф Игнатиев"

Обвинението срещу Крусев е, че е нарушил Закона за обществените поръчки, както и задълженията си, като съществено е изменил условията по сключения договор с "Джи Пи Груп" АД за ремонта на ул "Граф Игнаиетв". С действието си той бил навредил на Столична община.

Ремонтът на "Графа", освен, че продължи много по-дълго и бе съпътван от редица скандали - за бетонираните дървета, за плочките, за перките, поставяне на подземни кофи за боклук, виброизолационната настилка и други - завърши и с много забележки, които, както се разбра, така и няма да бъдат отстранени. Дефектите обхванаха 15 дка от общо 40 дка ремонтирана площ, а строителят се размина само с глоба.