Ще получат ли обезщетение хората от Хитрино за ада, който преживяха? На този въпрос се опитва да отговори репортаж на БиТиВи по темата.
Трагедията в Хитрино се случи точно преди седем месеца, на 10 декември 2016 г. Влакова композиция дерайлира и предизвика взрив, като седем души загинаха, а десетки пострадаха, някои от тях тежко. 50 сгради в селото бяха унищожени от взривната вълна.
Водещата версия на следствието за причините за инцидента е човешка грешка. Превишена скорост на композицията, оперирана от частната транспортна компания "Булмаркет".
Пострадалите и близките на жертвите водят колективен иск срещу компанията на стойност общо 5,2 млн. лв. Шуменският окръжен съд приема, че има достатъчно основания да се смята, че компанията носи отговорност за трагедията и позволява предварително обезпечение върху половината от претендираната сума.
Според адвоката на пострадалите Николай Димитров компанията "Булмаркет рейл карго" обаче не разполага със средства да обезщети пострадалите.
"Когато преведохме в изпълнение обезпечителната заповед, се оказа, че сметките на ответника са празни. Той не разполага с такава капиталова наличност... и материална база, каквато трябва да се намира в него, за да получи лиценз и да поддържа условията на тази лицензия. Неофициално служител на банка е отговорил по телефона, че са били налице достатъчно наличности да покрият запорното съобщение и впоследствие от банката са отговорили, че е допусната грешка, който отговор е бил скрепен с писмено изявление, че такава наличност не се поддържа. Веднага сигнализирахме БНБ, около 10 пъти, но от БНБ ни отговориха, че при така подадените данни от нас, банката не намира основания да направи проверка", казва адвокат Димитров.
От своя страна адвокатът на "Булмаркет" отговори на обвиненията, че "твърдението за такова обстоятелство не е вярно и то лесно се опровергава от един документ, наречен финансов отчет. В него се вижда, че всички приходи за 2016 г. са 26 млн. лв., а печалбата преди данъци е 2,5 млн. лв."
На въпрос дали тези пари ги има в наличност, той отговаря: "Трябва да имаме предвид, че авторите на такива твърдения всъщност са страна в един исков процес и процесуалният интерес не позволява бъдат коментирани такива теми в дълбочина".
Адвокатът на потърпевшите пък изтъква, че "може би са направили някакъв механизъм, прехвърлени парични средства извън страната, където не са обект на запорните съобщения или са цедирали част от своите вземания към други лица".
На директен въпрос към дружеството дали ще платят, ако съдът отсъди окончателно, че са виновни, те отговориха: "В обобщение дружеството има възможност да изплати отсъдените обезщетения."
Същото уверява и управителят на "Булмаркет" Станко Станков. Компанията обаче настоява, че не високата скорост е главната причина за катастрофата. Те разполагали с експертизи в тази подкрепа.
Според тях основната грешка на държавата била, че е допуснала функционирането на така необезпечена фирма.
От Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" са отговорили, че няма пропуски в даването на лиценз на компанията, а държавата няма отговорност да следи за текущото финансово състояние на лицензираното дружеството.