Очаква се преди съдебната ваканция делото "Хитрино" да влезе в съда. Това обяви пред журналисти директорът на Националната следствена служба и заместник на главния прокурор по разследването Евгени Диков.
В столичната зала "Универсиада" се провежда Общо събрание на следователите за избор на член на Висшия съдебен съвет (ВСС) от магистратската квота. Диков е единственият кандидат.
Миналата седмица е пристигнала окончателната експертиза. "Комплексната експертиза е категорична, че основната причина е превишената скорост", коментира шефът на Националната следствена служба.
Екипът, който води делото, уточняват окончателните обвинения, които ще бъдат повдигнати на двамата машинисти до 1-2 седмици. След това започва предвявявнето на материалите.
Засега нямало други обвиняеми. Не се касае за претоварени цистерни. Фирмата е проверена и е установено, че хората не са карани да работят в повече. "Фирмата е осигурила възможност за почивка", подчерта Диков. По думите му, отговорността е и на двамата машинисти.
"И двамата машинисти имат задължения", посочи шефът на Националната следствена служба и обясни, че вторият може да контролира първия. Затова пътуват по деама в първия локомотив.
По думите му, ако първият машинист не забележи светлинните сигнли, вторият е длъжен да реагира.
"Може би и рутината им е изиграла лоша шега, защото обикновено са минавали транзит през тази гара", допусна Диков. Той обясни, че машинистите получават маршрутен лист, документ за всяко пътуване, и би трябвло да знаят къде трябва да спрат, кого да изчакат.
Няколко седмици преди инцидента те са получили указания, че на тази гара трябва да спрат и да изчакат пътническия влак. Не им е било за пръв път това преминаване.
Диков разясни, че тези локомотиви са оборудване с т. нар. устройство за бдителност и би трябвало на всеки 30 секунди бутонът да се натиска. Ако първия път, след 30 секунди, не се задейства този бутон, се получава звуков сигнал. При третото натискане би трябвало автоматично да се спре композицията. В този случай обаче това не се е случило.
Делото е обемно. Около 11 тома са само медицинските експертизи на пострадалите и починалите.
Припомняме, на 10 декември 2016 година след дерайлиране и взрив на товарен влак, превозващ цистерни с пропан и пропилен седем души загинаха, 29 бяха ранени. Разрушени са къщи, изпочупени са дограми. Взривът заличи улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.