Малко вероятно е да е допусната техническа грешка, която да доведе до срутването в тунела. Минното строителство, към което се причислява и тунелното, е подчинено на строги правила, които, ако не се спазват, ще има много подобни инциденти.
Това заяви пред БиТиВи ръководителят на Катедрата по Хидрогеология и инженерна геология в Минно-геоложкия университет проф. Стефчо Стойнев. Той е сред участниците, които са изготвили геоложкото проучване за проекта.
По думите му, в южната зона на тунела, където се случи срутването на скалната маса, е геотехническите условия са сложни и с много тектонски нарушения на скалния масив. нарушенията са характерни за целия тунел, но именно в тази зона са концентрирани.
В геоложко време скалите са претърпели размествания при висока температура, като в резултат целостта им е нарушена, а в отделни зони са променени до глина, коментира той.
Плочите са трошливи и лесно се повлияват от вода. Стойнев беше категоричен, че това не е най-тежкият участък, по който се работи в момента и заяви, че не е имало данни и симптоми за подобна авария.
Според него една от причините хората да бъдат спасени е добрата организация на техните колеги.
Пред БНР изпълнителният директор на фирмата-изпълнител на съоръжението "Джи Пи Груп) Стефан Тотев обясни, че участъкът от изграждащия се 2-километров тунел "Железница" е изключително сложен като терен и структура на земята. Силната влага от дъждовете е причината 6 кубика от ронливата скала да се стовари върху хората, каза Тотев.
15 строители са били на смяна в участъка на тунел "Железница", по време на инцидента. Колегите им на практика са ги извадили изпод тоновете земна и скална маса.
Към момента проверката на няколко институции, включително и на експертите от фирмата-изпълнител не е открила технологична или човешка грешка, каза изпълнителният директор на фирмата-изпълнител.
"Вследствие на лошата геология. Колегите са си спазили абсолютно на 100% технологията на работа, процесът е спазен, взети са всички мерки, няма човешка грешка", каза Тотев.
Представители на специализираната в изграждането на тунели фирма, както и на надзорника, са на място. По предписание на проектанта и експерти-геолози са предприети действия за укрепване на опасния участък, който е на 560 метра в южната тръба.
Има допълнително укрепване от 35 кубика бетон, което е положено през нощта. "Участъкът вече е укрепен, следва да се направи един тръбен чадър, комисия има от ДНСК и експерти, която ще провери това, което е предписано от проектанта и евентуално, ако всичко е наред, ще ни разреши да продължим в съответната тръба работа", допълни Стефан Тотев.