Разпоредена е проверка по сигнал на гражданско сдружение БОЕЦ във връзка с имотна измама, осъществена от близка до висш магистрат жена. Според действащото законодателство тя не се ползва с имунитет от разследване. Това ще е втора проверка по същото лице, съобщиха от МВР. От сайта на БОЕЦ става ясно, че сигналът касае жената до главния прокурор Иван Гешев - Детелина Ханчева.

Първата проверка е започнала на 4 декември 2021 г. след друг сигнал, подаден от бивш заместник-кмет на район "Младост" и е свързан с имотни сделки на лица, свързани със същия висш магистрат. По всяка вероятност от МВР визират Биляна Петрова, която е съподсъдима по делото срещу Десислава Иванчева за получаване на подкуп в качеството й на кмет на района, след като двете бяха задържани на 17 април 2018 г. при безпрецедентно дълъг арест на централно столично кръстовище.

COVID-19 препъна делото срещу Иванчева и Петрова

COVID-19 препъна делото срещу Иванчева и Петрова

Съдът отложи заседанието за 29 октомври

С писмо от 5 януари 2022 г. Специализираната прокуратура (СП) е изискала на основание чл.145, ал.1 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) всички материали по преписката с мотива, че те касаят магистрат и следва незабавно да се предоставят.

От МВР уточняват, че сигналът и проверката не съдържат данни за престъпления, извършени от магистрати, поради което СП не е компетентна да води разследването и да изисква материали по тази проверка. "Основателно възниква въпросът каква е причината СП да изисква материали, макар да знае, че не е компетентна по случая на основание чл.411а НПК", допълват от вътрешното министерство.

На 22 март 2022 г. от МВР са изпратили писмо до СП, в което се иска информация за взетото отношение по изпратените материали от проверката. До момента отговор няма.

Министерството на вътрешните работи ще подаде сигнал до ВСС с искане за извършване на проверка дали са оказвани натиск и намеса при изискването на материалите по преписката от висш магистрат, като ще сезира и КПКОНПИ за наличие на конфликт на интереси спрямо проверяваните лица и магистрати.

На 12 януари 2022 г. в МВР е получено още едно писмо, този път от Софийска градска прокуратура (СГП), в което се изискват материалите по възложена проверка по реда на чл. 145, ал. 1, т. 2 ЗСВ. В него се твърди за образувана преписка по сигнал за престъпления по служба спрямо магистрати, извършени от директорите на две главни дирекции и полицейски служители.

По този повод СГП изисква предоставянето не само на материалите по този случай, но и информация за всички извършени от страна на МВР предварителни проверки от началото на 2020 г. до момента.

Според МВР остава неясна причината, поради която СГП излиза извън обхвата на възложената извънпроцесуална проверка.

Безвъзмездно да прехвърлят на София 85 дка гора до Западния парк, иска Тома Белев

Безвъзмездно да прехвърлят на София 85 дка гора до Западния парк, иска Тома Белев

МО е обявило, че нуждата от тях е отпаднала и са ги включили в графика си за продажба

В тази връзка от МВР цитират текстове от Закона за съдебната власт:

Чл. 145. (1) При изпълнение на предвидените в закона функции прокурорът може:

  1. (доп. - ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) да изисква документи, сведения, обяснения, експертни мнения и други материали, като определя срок за получаването им;
  2. лично да извършва проверки;
  3. да възлага на съответните органи при данни за престъпления или за незаконосъобразни актове и действия да извършват проверки и ревизии в определен от него срок, като му представят заключения, а при поискване - и всички материали;
  4. да призовава граждани или упълномощени представители на юридически лица, като при неявяването им без уважителни причини може да разпореди принудително довеждане;
  5. да изпраща материалите на компетентния орган, когато установи, че има основание за търсене на отговорност или за прилагане на принудителни административни мерки, които не може да осъществи лично;
  6. да прилага предвидените от закона мерки при наличие на данни, че може да бъде извършено престъпление от общ характер или друго закононарушение.

(2) (Нова - ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) Проверката по ал. 1, т. 2 и 3 се извършва в двумесечен срок, който при необходимост може да бъде удължен еднократно от административния ръководител на съответната прокуратура с един месец. Прокурорът се произнася по материалите от проверката в срок до един месец от получаването им.

(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) Разпорежданията на прокурора, издадени в съответствие с неговата компетентност и закона, са задължителни за държавните органи, длъжностните лица, юридическите лица и гражданите.

(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) Държавните органи, юридическите лица и длъжностните лица са длъжни да оказват съдействие на прокурора при изпълнение на правомощията му и да му осигуряват достъп до съответните помещения и места.

(5) (Предишна ал. 4 - ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) В рамките на своята компетентност и в съответствие със закона прокурорът може да дава задължителни писмени разпореждания на полицейските органи.

(6) (Предишна ал. 5, доп. - ДВ, бр. 62 от 2016 г., в сила от 09.08.2016 г.) Прокурорът протестира и иска отмяна или изменение на незаконосъобразни актове в срока и по реда, предвидени със закон. Той може да спре изпълнението на акта до разглеждането на протеста от съответния орган, ако това е предвидено със закон.

Иван Гешев: С делото "Иванчева" искаха да ударят Спецпрокуратурата
Обновена

Иван Гешев: С делото "Иванчева" искаха да ударят Спецпрокуратурата

При оправдателни присъди щяло да има оставки и закриване на Спецпрокуратурата

От Министерството на вътрешните работи цитират също определенията в чл. 411а от НПК за компетентностите на органите на специализирано правосъдие:

за престъпления по Глава Първа от Особената част на Наказателния кодекс;

за престъпления по чл. 321 и чл. 321а от Наказателния кодекс;

за престъпления по чл.116, ал.1,т.10, чл.131, ал.1, т.8, чл.142, ал.2,т.8, чл.142а, ал.2, предложение второ, чл.143, ал.2, предложение второ, чл.143а, ал.3, предложение второ, чл.155, ал.5, т.1, чл.156, ал.3, т.1, чл. 159, ал.5, чл.159г, предложение второ, чл.162, ал.3, предложение първо и ал.4, чл.195, ал.1,т.9, предложение второ, чл.199, ал.1,т.5, чл.208, ал.5, предложение първо, чл.213а, ал.2,т.5, предложение второ и ал.3, т.3, чл.214, ал.2,т.1 и 2, чл. 235, ал.4, предложение първо,чл.242,ал.1, б."ж",чл.253,ал.3, т.1,предложение второ, чл.256,ал.2, предложение второ, чл.278а, ал.3, предложение трето, чл. 280,ал.2,т.5, чл.330,ал.2,т.4, чл.346, ал.6, предложение второ, чл.354а, ал.2,т.1, чл. 354б, ал.2 -4, чл.354в, ал.2-4 и чл.356б, ал.2 от Наказателния кодекс;

за престъпленията по чл.201-2015, 212, 212а, 219, 220, 224, 225б, 226, 250, 251, 253-253б, 254б, 256, 282-283а, 285, 287-289, 294, 295, 299,301-307, 310, 311 и 313 от Наказателния кодекс, извършени от:

а) народни представители;

б) членове на Министерски съвет и заместник - министри;

в) председатели на държавни агенции и държавни комисии, изпълнителни директори на изпълнителните агенции и техните заместници;

г) управителя на Националния осигурителен институт, управителя на Националната здравноосигурителна каса, изпълнителния директор на Националната агенция за приходите;

д) директора на Агенция "Митници", началници на митници, митнически бюра и пунктове;

е) членовете на Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество и Националното бюро за контрол на специалните разузнавателни средства;

ж) областни управители и заместник областни управители;

з) съдии, прокурори и следователи;

и) членове на Висшия съдебен съвет, главния инспектор и инспекторите в Инспектората към ВСС;

к) кметове и заместник-кметове на общини, кметове и заместник-кметове на райони и председателите на общински съвети;