Изсветляване на сивия сектор на автошколите, искат от бранша. Новите изисквания към сектора обаче разбуниха духовете.
Сивият сектор води до смърт на пътя, обяви на брифинг автоинструкторът Красимир Георгиев. Той се обяви за по-малко кръв на пътя, по-малко почернени семейства и повече ред. Псевдоинструктури казали, че промяната ще доведе до корупция, но не казали как, нито пък посочили къде е лобизмът в текстовете.
Георгиев призова да се прави разлика между инструктори и автошколи. Ние не сме съгласни с всичко в тази наредба, подчерта той, но защити електронизацията в системата. Ще има положителен ефект от залегналите в нея текстове. Задължени сме преди всичко на обществото и след това на това, което ни харесва, обяви Красимир Георгиев.
Шефът на ДАИ Бойко Рановски защити наредбата. С нея се въвеждат промени, които ще доведат до качествено обучение на шофьорите. Той се надява наредбата да бъде приета и да се изсветли секторът.
Някои желаят обучението да се провежда от преподаватели, които само фиктивно се водят към някой център, подчерта Рановски. Достатъчно качествено ли е обучението в момента, попита той. Ако всичко ни е наред, защо има толкова ПТП, недоумява шефът на ДАИ. Според него се говори, че нещата трябва да се променят, но когато се тръгне към промяна, започва отпор.
Преподавателите на граждански договори са против наредбата. Може ли да провеждаме обучение в гаражи и мазета, попита още Раковски и изтъкна, че не трябва да си затваряме очите, че се провеждат фиктивни обучения.
Въвеждане на електронна система ще сведе до минимум злоупотребите, категоричен бе Рановски, а и не може да избягаме от въвеждане на електронизацията. Самата електронизация не е самоцел. Електронизацията при техническите прегледи е намалила с 50% фиктивните прегледи.
Наредбата планира въвеждане на трудови договори при инструкторите. Вместо да се затворят нелегалните центрове, сега им се дава възможност да влязат в законния бизнес. Нелоялната конкуренция не предоставя нужните знания, категорични са от ДАИ.
Работи се по методика за промяна на изпитите. Процесът е продължителен и сега се започва от изискванията към обучението на бъдещите шофьори.
Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи отчете, че широк кръг от заинтересовани сядат на маса, обединени от един проблем, а именно - защо системата бълва неопитни шофьори. Новата наредба, по думите му, има много положителни моменти. Тези в сивия сектор са срещу нея, по мнението му.
20% от младите водачи чрез първата и втората година участват в ПТП, изтъкна Тодоров. Автошколи в Пловдив лъжели за курсистите. Според проверка са водени курсове с курсисти, които по време на курсовете са били в чужбина, стана ясно от думите му. Хартията остава в миналото, подчерта Владимир Тодоров.