Президентът Румен Радев връща за ново обсъждане в Народното събрание параграф 1 от Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт (ЗСВ), приет на 3 септември 2020 година.

Посредством въпросния § 1 от приетия ЗИД на Закона за съдебната власт (ЗСВ) се създава правна основа изборните членове на ВСС, след края на своя мандат или при предсрочното му прекратяване на определени основания да получават повишение, т.е. да бъдат назначени на длъжност в органите на съдебна власт, която е с една степен по-висока от тази, която са заемали преди избирането им за членове на ВСС. В мотивите си президентът подчертава, че такава поправка се прави за втори път тази година от Народното събрание и припомня, че през май т.г. пред Конституционния съд т.нар. "кариерни бонуси" бяха атакувани от Върховния касационен съд със съображенията, че така се нарушават принципите за разделение на властите и за независимост на съдебната власт.

Държавният глава изтъква, че и новата редакция на чл.28 продължава противоречието с конституционни принципи, включително с равенството и недопускането на привилегии, основани на лично или обществено положение (чл.6, ал.2 от Конституцията).

ВКС дава кариерните бонуси на магистратите на Конституционния съд

ВКС дава кариерните бонуси на магистратите на Конституционния съд

Нарушава се равнопоставеността, заложена в Конституцията, смятат от ВКС

В мотивите си за ветото Румен Радев изтъква, че следи с особено внимание реформата на българската съдебна система за осигуряване на равен достъп до правосъдие на гражданите и юридическите лица, така и към изпълнението на Актуализираната стратегия за развитие на електронното управление в Република България 2019 - 2020 година. "Възразявам обаче срещу системното предлагане от страна на най-висшия политически орган в страната - Народното събрание, на "кариерни бонуси" за членовете на Висшия съдебен съвет (ВСС), който като конституционен орган е призван да гарантира независимостта на съдебната власт."

Основната гаранция за независимостта на съда се изразява в това назначенията и повишенията на магистрати да се правят единствено въз основа на обективни критерии, каквито са квалификацията, уменията, почтеността, чувството за независимост. Според държавния глава престоят на магистратите във ВСС не може да доведе до придобиването на качествата, които са необходими за заемане на по-висша длъжност в съдебната система, нито може да се приравни на постиженията, които се изискват за повишаване.

Когато законът създава предпоставки определени лица да бъдат назначени в по-високи по степен органи на съдебната власт въз основа на критерии, различни от обективните критерии, съществува риск от надделяване на съображения от политически характер, а оттам и риск за независимостта на магистратите.

В тази връзка новата редакция на чл. 28 от ЗСВ противоречи на принципа за разделение на властите (чл. 8 от Конституцията) и на принципа за независимост на съдебната власт (чл. 117, ал. 2 от Конституцията).

Новата редакция на чл. 28 от ЗСВ нарушава и друг важен конституционен принцип - равенство и недопускане на привилегии, основани на лично или обществено положение (чл. 6, ал. 2 от Конституцията). Възможността за повишаване на членовете на ВСС ще се прилага само спрямо тези от тях, които са магистрати и то само тези, които все още не са достигнали най-високите нива в съдебната система. Така законодателят третира неравно членовете на ВСС, които вече са достигнали най-високите нива в съдебната система, както и тези, които не са магистрати. В годините откакто ВСС е постоянно действащ орган виждаме, че Народното събрание избира все по-малко адвокати и учени за негови членове, от което качеството на работа и независимостта на съвета страдат. Тази тенденция би се задълбочила при влизане в сила на новата редакция на чл. 28 от ЗСВ, посочва Румен Радев.

От друга страна, местата във върховните нива на съдебната власт са ограничени като брой, а конкурси за такива се обявяват рядко. Народното събрание превръща членовете на ВСС още по време на мандата им в конкуренти на магистратите, които са кандидати за повишение и така поражда риск ВСС да не им осигурява равно третиране.

Освен възраженията по съществото в мотивите си Румен Радев подчертава, че за пореден път в начина на приемане на поправките от депутатите се вижда незачитане на конституционната уредба на законодателния процес, тъй като внесеното след първо гласуване изменение е прието от Народното събрание само с едно гласуване. Това също е в противоречие с изискването на чл. 88, ал. 1 от Конституцията законите да се обсъждат и приемат с две гласувания. Внасянето на такава съществена промяна без писмени мотиви, оценка на въздействието и обществено обсъждане е в остро несъответствие с принципите за необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност и стабилност, които ръководят законодателния процес в правовата държава.

Уважаеми народни представители, обръща се Румен Радев към депутатите:

"Независимостта на съдебната власт е основополагаща ценност, която дефинира правовата държава. Нашата конституция гарантира независим съд на гражданите и юридическите лица, а тази ценност ни свързва и в едно общо семейство с останалите държави членки на Европейския съюз. По тези причини националната законодателна власт трябва да я брани с особено внимание и грижа."

Президентът Радев не наложи вето върху промените в ЗСВ

Президентът Радев не наложи вето върху промените в ЗСВ

В утрешния брой на Държавен вестник