Стотици сигнали за телефонен тормоз от страна на събирачите на дългове са постъпили през последната година в Центъра за човешки права. Това обяви Лидия Делирадева от Центъра за човешки права, цитирана от БНР. Хората се оплаквали и че събирачите се опитват да заобикалят закона чрез арбитражни съдилища.

Колекторските фирми абсолютно неправилно тълкували Закона за международния търговски арбитраж.

Делирадева обясни, че някои хора са получавали призовки от арбитражни съдилища и то не лично.

Представителката на Центъра за човешки права припомня, че има тълкувателно решение на Върховния касационен съд, в което се казвало, че давността важи не само за мобилните оператори, но и за електроснабдителни, водоснабдителни и топлофикационни дружества. С това решение тези задължения се признават също за периодични плащания, обясни Делирадева.

Тя призова хората като получат известие от колекторска фирма първо да помислят имат ли такова задължение. На второ място трябва да помнят, че давността е три години. Тя обаче не настъпвала автоматично, а трябва гражданите да се позоват на нея чрез възражение до съда.

Експертът съветва още в случаи на телефонен тормоз, обажданията да се оставят без внимание и да се подават жалби в полицията и Комисията за защита на личните данни.