Габровският административен съд (ГАС), отмени разпоредби, с които такса "битови отпадъци" (ТБО) се определя пропорционално върху данъчната оценка на имота, съобщиха от "ИСА - Стопанска камара"-Габрово.

Решението на съда от 15 юни 2017 г. отменя текстове от Наредбата за определяне на местните такси, цени на услуги и права на територията на Община Габрово, които определят размера на местните данъци "битови отпадъци".

Делото е образувано по жалба на "ИСА - Стопанска камара"-Габрово, за това, че при приемането на общинската наредба не са били включени мотиви и методика за определяне на размера на таксата "битови отпадъци". Така не са спазени изискванията на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) и Закона за нормативните актове (ЗНА).

В случая Габровският административен съд споделя становището на Стопанска камара-Габрово

По отношение на методиката за определяне на ТБО, в мотивите си ГАС отбелязва, че "таксите, за разлика от данъците, са средства, които се заплащат от задължените лица за ползването на конкретна услуга, която следва да има определена стойност.

Затова и законодателят обвързва техния размер с цената на конкретната услуга. Данъчната оценка не може да бъде в тази връзка основата, на която следва да се изчислява дължимата такса. Тя има отношение само към определяне на данъка за недвижими имоти. Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет.

Габровският съд установил, че член от наредбата противоречи на член от Закона за местни данъци и такси, според която не трябва основата за изчисляването на този вид такса да бъде данъчната оценка на имотите.

Решението на ГАС не е окончателно и подлежи на обжалване в 14-дневен срок.

От Стопанска камара-Габрово очакват решението на съда да провокира промяна в Наредбата, така че да бъдат прилагани съвременни методи при администрирането на процесите в общината, както това се случва в напредналите европейски държави.

България е единствената страна в ЕС, в която такса "битови отпадъци" се определя не на база европейския принцип "замърсителят плаща" (т.е. според количеството отпадъци), а върху данъчната оценка на имота или балансовата стойност на активите.

Определянето на таксата за битови отпадъци на база данъчна оценка на имота или балансова стойност на активите се превръща във втори имотен данък. Това е причината високотехнологични предприятия със скъпо оборудване да плащат в пъти по-голяма такса "битови отпадъци", поради по-високата балансова стойност на активите им.

Освен това, общинските администрации (вкл. тази в Габрово) определят различни основи и размери на таксата за различните видове потребители. Според експертите от Стопанската камара това е пряка дискриминация по имуществен признак - според вида и големината на имота.

Една и съща услуга се предоставя при различни условия, според вида на ползвателя (граждани и фирми). В случая не се прави разлика между "битови" (от човешката дейност) и "промишлени" (от производствената дейност) отпадъци.

В някои общини едно предприятие покрива 50-70% от приходите от такса "битови отпадъци" при персонал 600 души и население над 50 000 души в общината. Разходите на фирмите за тази такса на едно лице варират от 8 до 10 000 лв. Отчетени количества в различните общини: от 7 до 2285 кг/жител информират от Стопанската камара в Габрово.

От там отчитат следните ефекти за подобно отчитане на таксата - основният е липса на стимули за оползотворяване и намаляване на количеството на отпадъците. Сред ефектите е нереална отчетност на фирмено, общинско и национално ниво, изразходване на ТБО за цели, различни от управлението на отпадъците (според доклади на Сметната палата). Според бизнеса, се "наказват" инвестициите, особено в капиталоемки дейности.