Повторното пускане на електричество по контактната мрежа при изтичане на газ е причината за взрива в Хитрино. Вероятно отговорен е диспечерът, който е служител на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ).
Това обяви пред bTV Станко Станков, управител на "Булмаркет" - фирмата, чиято влакова композиция дерайлира в шуменското село Хитрино в края на 2016 г.
От фирмата представиха в понеделник нова версия за трагичния инцидент, при който загинаха седем души, а 29 бяха ранени. Тя се базира на техническата експертиза, изготвена от чуждестранни експерти, за която е платила "Булмаркет". Според нея причина за трагедията не е високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път.
Фирмата е платила за експертизата 25 хил. евро, каза Станков. По думите му под нея са се подписали 8 - 9 международно признати експерти, които "не биха си сложили главата в торбата". Заключението на специалистите е, че инцидентът щеше да е предизвикан от висока скорост, ако тя е била 111 км в час, а скоростта на композицията е била 78 км в час, допълни той.
От компанията, чиито вагони дерайлираха на гара Хитрино показаха официална телеграма, изпратена от НКЖИ четири дни преди катастрофата. Според документа е трябвало да има ремонт на стрелките на гара Хитрино, но той не е направен.
Компанията, която стопанисва цистерните, с които е пренасян пропан-бутан и пропилен от фирма "Булмаркет", е пуснала в движение цистерна с много тънко дъно. По думите на Станков - около 3 пъти по-тънко от обичайното. Тези цистерни са спрени от производство през 1980 г. от швейцарския производител заради тънкото дъно. Има предписание да бъдат допълнително подсилени, ако се използват, уточни той.
Ако дължим обезщетения на семействата на загиналите, ще ги платим, обяви управителят на "Булмаркет".
Припомняме, по-рано през деня говорителят на главния прокурор Сотир Цацаров - Румяна Арнаудова, заяви че съдът не признава частната експертиза и причина за катастрофата в Хитрино е високата скорост.
Equinox
на 13.03.2018 в 11:38:45 #2Няма такова нещо като АПВ в електрифицирания транспорт - ж.п., трамваи, тролеи. В младежките си години съм работил във високоволтови подстанции като дежурен техник. При всеки случай на изключване на захранваща линия (далекопровод, контактна мрежа) се изисква преценка и решение на човек дали да се включи отново. В противен случай автоматиката може да направи по-голяма беля от вече случилата се. Що се отнася до конкретния случай в Хитрино, основната причина за дерайлирането си е твърде високата скорост на движение на влака при ясно означено ограничение. Оттам нататък може да се навързали и други бели - една беля обикновено никога не е сама. А увъртането на шефа на фирмата - превозвач идва от това, че неспазването на правилата от неговите служители води до огромни обезщетения.
Бат Рамбо
на 13.03.2018 в 11:19:27 #1Системата така е изградена че повторното включване става автоматично. Казва се АПВ (автоматично повторно включване), какви служители на НКЖИ, к'ви пет лева.