Хитрино - незарасналата рана. Отнети човешки животи, разрушени съдби и спорове пред Темида кой е виновникът.

Не високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път е причина за трагедията, сочат нови данни, представени от "Булмаркет". Фирмата се позовава на технически експертизи на чуждестранни вещи лица. Тези становища влизат като доказателство в съда.

Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този тип вираж на коловозите и броя на вагоните, композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 километра в час, което не съответства на данните от разследването. Затова се счита, че най-вероятно една от стрелките на коловозите на гара Хитрино не е била заключена.

Прокуратурата не приема частната експертиза на "Булмаркет"

Прокуратурата не приема частната експертиза на "Булмаркет"

Версията от частната експертиза вече е била отхвърлена

За това говори и фактът, че локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки скоростта. Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза.

Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия колово, а вторите колела-по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира. Това се потвърждава и от кадри с дрон, които показват, че цистерните са се обърнали от двете страни на коловозите.

Според специалистите, ако е ставало въпрос за висока скорост, то е трябвало вагоните да са от външната страна на завиващия коловоз, както и да дерайлират двата локомотива и първите пет вагона.
Невъзможно е без въздействието на стрелките един вагон да се движи по два коловоза едновременно.

Година от взрива в Хитрино

Година от взрива в Хитрино

На посещение в селото е и регионалният министър Николай Нанков

Освен това са установени данни, че след изтичане на пропилена от цистерната, дежурните енергодиспечери са подали електричество в контактната мрежа, с което са предизвикали волтови дъги, които е много вероятно да са предизвикали взрива.
Светослав Първанов, заместник-управител сподели болката си от трагедията. В продължение на 15 години компанията констатирала неизправности по пътя, по думите му.

На всички, които са преживели душевни и физически терзания, се извиняваме, каза Първанов. Ние вярваме в безпристрастността на българския съд, няма да бъдем съучастници в премълчаването на истината, допълни той. Фактите трябва да станат ясни на обществото. Компанията е мълчала досега заради следствената тайна и шока от инцидента. В новите експертизи се съдържала цялата истина за инцидента.

Припомняме, влакова композиция с пропан бутан на фирма "Булмаркет" дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.

Груби нарушения на безопасността при катастрофата в Хитрино

Груби нарушения на безопасността при катастрофата в Хитрино

Неработещи устройства за бдителност…

Разрушени са къщи, изпочупени са дограми. Взривът заличи улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.

На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти - Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.

13 месеца след трагедията в Хитрино започна делото срещу машинистите

13 месеца след трагедията в Хитрино започна делото срещу машинистите

Процесът ще се води по реда на съкратеното следствие

Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни. Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.