Върховният административен съд отмени решения на бившия редовен екоминистър Борислав Сандов, с които са спрени процедури за извършване на оценки за съвместимост за строежа на автомагистрала "Струма".

С едното отменено от ВАС решение е прекратена започналата процедура за инвестиционно намерение "Изпълнение на част от мерките за смекчаване на въздействията на трафика върху дивите животни и птици в Кресненското дефиле, посочени в Решение по ОВОС №3-3/2017 г. чрез изграждане и модифициране на оградни и дефрагментационни съоръжения по път 1-1 от км 380+300 до км 396+137 (част от дясното платно на АМ Струма Лот 3.2.) и повишаване на безопасността в участъка", с възложител Агенция "Пътна инфраструктура".

С второто отменено решение е прекратена процедура за съгласуване на задание за проект за изменение на ПУП - ПП за ЛОТ 3, ЛОТ 3.1 от км 359+068=км 359+483,52 от ЛОТ 2 до км 376+000 и център за управление с временна връзка с път 1-1 в землището на гр. Симитли, с. Крупник и с. Полето, община Симитли, в участъка от км 373+100 до км 376+000 - дясно платно и ПУП-ПП за обект: "АМ Струма4' ЛОТ 3, ЛОТ 3.1. за участък от км 373+100 до км 376+000 - ляво платно".

Еколози на протест против отпушването на строителството на АМ "Струма"

Еколози на протест против отпушването на строителството на АМ "Струма"

Настояват магистралата да бъде построена изцяло извън Кресненското дефиле

ВАС посочва, че с прекратяването на процедурата по извършване на оценка за съвместимост поради установена липса на анализ на предвидените смекчаващи мерки спрямо специфичните природозащитни цели, министърът е действал в разрез с принципа на предвидимост, който предполага последователност и непротиворечивост. Отбелязва се, че вместо да пристъпи към прекратяване на процедурата, министърът е трябвало изрично да укаже на вносителя на инвестиционното предложение, че следва да изготви анализа си въз основа на специфичните природозащитни цели и едва след неизпълнение на указаното, да прекрати процедурата.

От ВАС отчитат, че природозащитните цели на защитените зони са били поместени на портала за обществени обсъждания на МОСВ със срок за обществено обсъждане до 16 август 2022 г. Следователно към датата на издаване на двете процесни решения на министъра - 1 август 2022 г., все още не са били налице одобрени, влезли в сила специфични природозащитни цели на двете защитени зони, въз основа на които АПИ да има възможност за предприемане на необходимите действия по изготвяне на анализ.

Проектът за АМ Струма през Кресна трябва да започне отначало, смята Сандов

Проектът за АМ Струма през Кресна трябва да започне отначало, смята Сандов

Ако нещо се направи, би било на парче и ще застраши с нова наказателна процедура

Министърът е посочил като основание за прекратяване на процедурата и коментари на Европейската комисия от 15 октомври 2019 г. върху апликационната форма на лот 3.2. на АМ "Струма", в които се посочват нарушения на чл. 6.3 на Директива 92/43/ИО в решение по ОВОС № 3-3/2017, с което е одобрено трасе на АМ "Струма" в лот 3.2. Визираните от административния орган най-общо като "редица нарушения" са лишени от конкретика и отново не дават яснота как тези "редица нарушения" обосновават недопустимостта на предложеното от жалбоподателя АПИ ИП, посочват от съда.

Върховните магистрати връщат преписките по двете дела на министъра на околната среда и водите за продължаване на процедурите по оценка на съвместимостта, съобразно указанията на съда.

Съдебните решения могат да се обжалват пред петчленни състави на Върховния административен съд.

Довършването на АМ "Струма" - пред реален риск да се отложи за след 2030 г.

Довършването на АМ "Струма" - пред реален риск да се отложи за след 2030 г.

Ако държавата не завърши строителството през Кресненското дефиле до октомври