Тракийският културен континент е потъвал дълго през вековете. От 20-ти век насам той обаче изплува упорито и тази изложба е поредното му изплуване.
Това заяви проф. Валери Стефанов - председател на Съюза на колекционерите в България по повод откриването на изложбата "Тракия и Древният свят - колекция Васил Божков",чийто домакин е Националният исторически музей.
Тя представя непоказвани до сега шедьоври на античното изкуство.
Българската публика може да види за първи път експозиция на една от най-богатите колекции в света.
В нея са представени над 200 уникални експоната, като поне 95 от тях са съвършено нови.
Изложби на колекцията са правени в Брюксел, Бон и Москва при огромен интерес, но българските ценители първи имат удоволствието да видят непоказвани досега шедьоври на античното изкуство.
Изложбата представя артефакти от XV до I в. пр. Хр., които показват всички епохи от развитието на тракийското изкуство.
Началото е от късно бронзовата епоха - брознов меч, старожелязната епоха е представена от златен съд с букери.
Експозицията включва и сбирка от произведения на гръцкото класическо изкуство от втората половина на V в. пр. Хр.
Тя показва няколко неизвестни досега мита в древната иконография: за Орфей, за хубава Елена, за Меланипе.
Местният стил в тракийската торевтика е представен във всичките си предметни форми: съдове, конски амуниции, украса на шлем.
Експозицията от късноелинистическата епоха е може би най-богата след известните световни колекции, тя включва съдове, фалерии и др.
Представени са и прекрасни образци на гръцката вазопис, сред които чернофигурен кратер от края на VI в. пр. Хр.
Безспорно изключителни шедьоври са прекрасните киликси, ритони, ножница за меч от позлатено сребро, украсена със сцени от древни митове.
Експозицията включва и местния стил в тракийското изкуство във всичките му предметни форми: въоръжение, съдове за ритуални пирове, накити за жената на владетеля и украси за неговия кон.
На представянето на изложбата присъства зам.- министърът на културата д-р Тодор Чобанов, който заяви, че частните колекции в България винаги са будили много въпроси и спорове. Големият въпрос, според него, е как тези колекции ще достигнат до публиката.
От своя страна проф. Иван Маразов, който е куратор на изложбата отбеляза, че работата върху една колекция от подобен мащаб е много трудоемка.
Той заяви, че за учения най-ценни са тия предмети, които са свързани пряко с тракийската идеология и тези, които са най-редки.
По думите му вече много чуждестранни учени, които се интересуват от културата на древния свят, са проявили интерес към каталога на колекцията.
Проф. Маразов обясни, че някои митове изобразени върху предметите за първи се срещат в иконографията на древния свят.
Сред предметите има произведения на гръцки и на персийски майстори, чиито имена обаче не са известни, отбеляза професорът.
По думите му голяма роля има реставраторската и консерваторската работа и поддръжката на една колекция изисква постоянна научна обработка.
Изложбата представя уникален пластичен език на древната култура, посочи проф. Валери Стефанов.
Тракийският пластичен език е по-различен от гръцкия, допълни той, като обясни, че той е разказвателен език.
"Ние до голяма степен сме изгубили кода на този език...докато един ден не изплува някой предмет, който да запълни това липсващо звено.", посочи той.
Той прикани да се опитаме да разберем това което виждаме, което, по думите му, е безценно.
Символ на изложбата "Тракия и Древният свят" е чаша с глава на овен (3-1 в. пр.Хр.)
Този ритон е изключителен съд и като качество, и като големина. Той е своеобразен шедьовър, обясниха специалистите.
Той въплъщава идеята за царственост и е знак - символ на целта на изложбата.
Всички приходи от изложбата отиват за Националния исторически музей, заяви неговият директор проф. Божидар Димитров. Той разкри, че предстои експонатите да бъдат показани в „Лувъра", но се надява преговорите да продължат по-дълго, за да може изложбата да остане в НИМ през целия сезон.
Той потвърди, че всичко е застраховано, но и че охраната на музея е супер стабилна.
mki
на 22.03.2011 в 23:18:26 #12Вече втори ден я гледам тази статия и всеки път като я чета ми се повдига! Как е възможно това? Че и в категория "Култура" сте я сложили! Ама така ще е като Васил Божков и неговите приятели управляват държавата, дупе да ви е яко овчици такива!
sushiclub
на 22.03.2011 в 04:47:58 #11Едно е да имаш частна колекция от художници или скулптури, друго от разграбени гробници... Тази държава е срам за Европа и цивилизования свят...
atanas1234
на 21.03.2011 в 23:52:34 #10Как може това да е частна собствено и едновременно с това да е тракийско наследство намерено на БГ територия. Има ли такива закони, който да разрешават на олигарсите да притежават държавата? От къде ги е взел или сам си ги е изкопал и за това са си негови? Веднага да ги оценят и да го питат от къде има пари дали е платил данък и какъв му е бизнеса? Този човек е не само олигарх а е най-богатия в БГ имуществото му е повече от милиярд. А на всичкото отгоре му ги пазят безплатно, освен ако не му плащат такса за да ги показват : ) А тези от НИМ му ближат гъзът или от страх или добре ги награждава за техните мижави душички.... Но явно това е законът на джунглата а черепа е най-силният в нея .....
sol_inv
на 21.03.2011 в 23:44:45 #9Големият въпрос е защо нито една институция не реагира адекватно
а всички държавници се препъват да откриват изложби на незаконни частни колекции - за попълването на които са разкопани от иманярите стотици могили, градове и селища...
chjornajat kot
на 21.03.2011 в 21:30:03 #8Божков вади за НИМ уникати от колекцията си
------------------------------------------------------------------
Как ли се е сдобил с тези уникати престъпника му с престъпник ?! Нали де що е намерено в земята българска е държавно ?

detonator_
на 21.03.2011 в 20:07:50 #7После защо българите сме бедни и работиме за жълти стотинки.Еми защото някой трябва да си направи колекция я от манекенки,я от животни,рога и копита,я от компромати,я от стари таратайки,я от тигри и леопарди.Имат си частни зоологически градини и т.н. Олигарсите плащат най ниските данъци и залати в целия ЕС и пак са недоволни.
iXact
на 21.03.2011 в 17:25:52 #6Точно така. Ще дойде после ред на узаконяването и публичното изложение на колекциите на: - Гоцето: от препарирани диви животни; - Трактора: от препарирани уши; - ББ: расови кучета; - Янето: древни пергаментови ръкописи с разкрития на чудовищни престъпления; - Станишкоф: древни книги за ролята на униформата в армиите. И ще се окаже, че всички от малки са били закърмени с духа на колекционерството. Възпитано в промеждутъка между участието в тимуровските команди и пионерския хор "Бодра смяна"...
Чоко
на 21.03.2011 в 16:57:05 #5Ако сме все така послушни, скоро ще видим и колекцията на Баретата.
Persil
на 21.03.2011 в 16:25:11 #4Язък за Маразов. А беше и кандидат за президент!
Persil
на 21.03.2011 в 16:23:11 #3Че експонатите са застраховани, нямаме съмнение пред вид стойността им. Как са придобити и защо така безочливо се узаконяват - това е въпросът. Многоликият феномен Б.Д. в случая май е просто куратор на частната колекция. Да вземе да се премести там. Явно няма да се намери храбрец, който да се пребори за националните интереси.
iXact
на 21.03.2011 в 15:13:26 #2А наскоро НИМ ще има нов рядък експонат: скелет на комунистически олигарх. С куратор Гоце и подкуратор Стапишката.
mrasnika
на 21.03.2011 в 14:54:01 #1Ха ха ха Големия въпорс е как тази колекция е попаднала при комунистическия олигарх... Лапайте на олигарха и се радвайте на "вашата" колекция, прост материале.