Сгънатият в коляното крак и диплата на полите на Либийската Сибила напомнят човешка раменна кост

Двама бразилски лекари твърдят, че са разкрили тайния урок по човешка анатомия, който Микеланджело е зашифровал на тавана на Сикстинската капела.

Джилсън Барето и Марчело де Оливейра смятат, че прочутият художник е зашифровал своите подробни знания за анатомията на човека в 34 от 38-те фрагмента на своето произведение.

Например, те са убедени, че стволът на дървото във фреската “Сътворението на Адам” не е просто ствол, ами представлява структура на човешките бронхи. А зеленият чувал на един от фрагментите всъщност е човешкото сърце.

За да се открият многобройните човешки органи и кости най-напред трябва да се разшифрова “кодът” , който е оставил флорентинският художник. Става дума за скрити или явни подсказвания, например посоката, която сочи някоя от фигурите.

Барето и Оливейра не са първите лекари, видели в Сикстинската капела изображения на човешки органи, посочва Ройтерс в материала, цитиран от електронното издание NEWSru.
Преди 15 години американският лекар Франк Мешбергер обръща внимание, че фигурата на Бог и обкръжилите го ангели в “Сътворението на Адам” напомня на човешкия мозък в разрез.

Проучванията на двамата бразилци бяха публикувани миналата година в книга под името “Тайното изкуство на Микеланджело”.

Те достигат до извода, че във всеки фрагмент Микеланджело е оставил подсказване, за да помогне при откриването на скритата част от тялото.
Някои от тях са тематични. В “Сътворението на Адам” и “Сътворението на Ева” стволът на дървото изглежда като бронхи, а червената роба на Създателя напомня на бял дроб, гледан отстрани.

 Според бразилците в “Куманската Сибила”, торбата, висяща до Сибила, представлява изображение на сърцето.
В “Либийската Сибила” сгънатият в коляното крак и диплата на полите й напомнят човешка раменна кост.

Теорията на Барето и Оливейра има място под Слънцето, въпреки че някои моменти от нея искат сериозно въображение. Някои смятат дори, че е необходимо твърде много въображение.

Денис Джеронимус, специалист по изкуството на Възраждането в Нюйоркския университет твърди: “Проблемът е, че човек вижда това, което желае да види”.

В края на краищата, защо на Микеланджело му е било необходимо да крие изображения на човешки органи в Сикстинската капела, пита изкуствоведът.