Между 80 и 90% от младежите в различна степен не успяват да оценят достоверността на информацията, която използват. Повечето от учениците от 4 до 8-ми клас не могат да отсеят статиите от рекламните публикации, показват данни от проучване на университета в Станфорд, цитирано от БНТ.

Само с помощта на образованието може да се справим с фалшивите новини, обясниха от университета след представяне на изследването.

"Тревожни" и "мрачни" - това са първите коментари на екипа, който е провел изследването. В него са участвали 7 800 респонденти от 12 щата. Проучването е сред ученици от среден и горен курс, както и за колежани. Допитването е продължило повече от година, а резултатите са обобщени през ноември 2016 година.

След анализ на данните е станало ясно, че между 80 и 90% от децата в различна степен не съумяват да оценят достоверността на информацията, която използват. Оказва се, че повечето от учениците от 4 до 8-ми клас не могат да отсеят статиите от рекламните публикации. Част от децата схващат, че става дума за реклама, но въпреки това приемат данните за "чиста монета".

Учениците в гимназиална възраст са склонни да приемат всякакви фотографии за истински. Те не си правят труда да търсят източник или автор.

Колежаните не могат да допуснат, че може да има Неистина в туитовете на привърженици и активисти на различни каузи. Мнозина от изследваните се затрудняват да направят разлика между т.нар. традиционни медии и маргинални източници на информация. Изводът, е, че само с образование може да се промени тази ситуация.

В проучването се цитира пример сред по-възрастните адресати, че от 25-минутен престой в социални медии, авторите на изследването са попитали кой от източниците е най-важен за осведомяване с новини и информация като думата "важно" е да предизвика комбинация на честота консумация и доверие в информацията.
Четирите най-разпространени отговорите са: кабелна телевизия, мрежова телевизия, интернет страници, и местната телевизия. Социалните медии са петите сред най-общия отговор.

Анализаторите смятат, че обучението по медийна педагодика или новинарска грамотност трябва да бъде въведено задължително. Само така подрастващото поколение, което е почти изцяло дигитализирано, ще се научи качествено и адекватно да борави с информация.
Подобна практика вече е въведена в много учебни заведения в Германия. Там учениците дори биват насърчавани да "изобретяват" фалшиви новини, за да видят как те дезинформират и какво влияние оказват върху околните.

В САЩ има проект, който учи децата как да отличават истинските от фалшивите новини, да умеят да филтрират сензационното и подозрителното, от истинската информация.