Най-малко 242 милиона деца в 85 държави са прекъснали училището си миналата година поради горещи вълни, циклони, наводнения и други екстремни метеорологични условия. Това се казва в петък, в нов доклад на Детския фонд на ООН, цитиран от АП.
УНИЦЕФ каза, че едно на всеки седмо училищни деца по света в даден момент през 2024 г. е било държано извън клас поради последици от климатичните изменения.
В някои страни стотици училища бяха разрушени, като в Азия и Субсахарска Африка бяха засегнати особено тежко.
Проливни дъждове и наводнения в Италия към края на годината прекъснаха училището за повече от 900 000 деца. Учебните занятия на хиляди бяха спрени след катастрофалните наводнения в Испания.
Земята регистрира най-горещата си година досега.
Повече от 118 милиона деца са прекъснали училището си само през април, тъй като големи части от Близкия изток и Азия, от Газа на запад до Филипините на югоизток, са претърпели силна гореща вълна, продължила седмици, с температури над 40 градуса по Целзий.
"Децата са по-уязвими от въздействието на свързаните с времето кризи, включително по-силни и по-чести горещи вълни, бури, суши и наводнения, каза изпълнителният директор на УНИЦЕФ Катрин Ръсел в изявление. Телата на децата са уникално уязвими. Те се загряват по-бързо, потят се по-малко ефективно и се охлаждат по-бавно от възрастните. Децата не могат да се концентрират в класните стаи в жегата, не могат да стигнат до училище, ако пътеката е наводнена, или ако училищата са отнесени."
Около 74% от засегнатите деца през 2024 г. са били в страни със среден и нисък доход, което показва как екстремните климатични условия продължават да имат опустошително въздействие в най-бедните страни. Наводненията съсипаха повече от 400 училища в Пакистан през април. Афганистан имаше горещи вълни, последвани от сериозни наводнения, които унищожиха над 110 училища през май, каза УНИЦЕФ.
Месеците на суша в Южна Африка, изострени от метеорологичния феномен Ел Ниньо, застрашиха образованието и бъдещето на милиони деца.
И кризите показаха малко признаци на отслабване. Бедната френска територия Майот в Индийския океан край Африка беше оставена в руини от циклона Чидо през декември и ударена отново от тропическата буря Дикеледи този месец, оставяйки децата от островите извън училище в продължение на шест седмици.
Циклонът Чидо също унищожи повече от 330 училища и три регионални образователни отдела в Мозамбик на континенталната част на Африка, където достъпът до образование вече е сериозен проблем.
УНИЦЕФ каза, че училищата и образователните системи по света "са до голяма степен зле оборудвани" да се справят с ефектите от екстремното време.