Лошите метеорологични условия не позволиха и днес провеждане на операцията по изваждането на кораба "Илинден" от Охридското езеро.

Последно
Близките на загиналите в Охрид се върнаха от Скопие.
Още...

Македонските медии съобщиха, че разследващата комисия е наредила нови подводни снимки на потъналия на 7 метра дълбочина плавателен съд.

Част от снимките, които са направени от експертния екип, са замъглени.

Българският експерт Георги Илиев, член на смесената комисия за установяване на причините за потъването на кораба "Илинден", потвърди, че корабът няма да бъде изваден от водите на Охридското езеро до сряда, предаде МИА.

Припомняме, рано тази сутрин на Охридското езеро започва операциятапо изваждането на потъналото корабче „Илинден", при което в събота, 5 септември, загинаха 15 български туристи.

Решението за изваждането му бе взето след изрично настояване на българската страна.

По този начин най-добре ще станат ясни причините за потъването му, предизвикало трагедията.

 

По време на анализа е установено скъсано дясно въже за управление на перото, което е основен елемент за управление на кораба. Перото е отклонено на около 20 градуса наляво. Този факт изглежда нелогичен и е във фокуса на разследващите

По информация от днес сутринта на тричленния разследващ екип, изпратен в Охрид от на Министерството на транспорта, все още няма окончателна причина за потъването на кораба „Илинден".
Екипите от Македония, България и Хърватия работят по няколко предполагаеми версии.

Вчера беше извършен детайлен анализ на филмирания подводен оглед на кораба, при който се констатира, че корпусът няма конструктивни нарушения.

Валът е здравот двигателя до винта. Винтът се е въртял до съприкосновение с дъното, за което свидителства и загребната следа в пясъка.

По време на анализа е установено скъсано дясно въже за управление на перото, което е основен елемент за управление на кораба.
Перото е отклонено на около 20 градуса наляво.

Този факт изглежда нелогичен и е във фокуса на разследващите, тъй като подобно изкривяване би отвело „Илинден" към плитчините до брега.

Правителственият самолет Ту-154 с роднините на загиналите 15 българи в Охридското езеро кацна на летището в Скопие. Телата на загиналите български граждани бяха транспортирани до македонската столица, където властите очакват разпознаването им от роднините.

За да се избегнат спекулации и потвърдят разкритията от вчера, по предложение на македонските експерти, днес ще бъде извършен повторен подводен оглед.

До момента версиите са няколко, първата от които - претоварване, тъй като на борда е имало 56 души при норма от 43.
Все повече се налага обаче техническата повреда като причина за потъването.

Български експерти са в недоумение как над 80-годишен кораб е допуснат да извършва плавания и да вози хора.

Почти сигурно е, че „Илинден" не е застрахован в „Лойд" както се твърдеше, а сертификатът му е фалшифициран.

Междувременно стана ясно, че причина за смъртта на 15-те българи, загинали в Охридското езеро, е удавяне.

Това съобщи доц. Станислав Христов, национален консултант по съдебна медицина, пред журналисти в Скопие.

Той уточни, че аутопсията на всички тела е приключила, а повторна идентификация се налага, тъй като роднините на жертвите трябва лично да разпознаят своите загинали близки.

Христов добави, че македонските власти оказват пълно съдействие в работата на следствието.

Физическо лице е организирало превоза на българите до Охрид. На 31-и август Боряна Георгиева от Димитровград сключила договор със софийската фирма „Берти 13 - Алберт Лапев" за използването на автобус.

Същият автобус преди три месеца е предоставен на Алберт Лапев под наем за 1 година от фирмата „Солак тур". Плащанията на наема са извършени ден след трагедията в Охридското езеро. За злополучния курс автобусът е бил застрахован.