Два самолета, изпълняващи полети на авиокомпания United, се доближиха на изключително опасна дистанция по време на излитане от международното летище в Сан Франциско, показват данни от въздушния трафик и разследващи източници.

Инцидентът е станал на 30 май при излитането на Airbus A320-200 с регистрация N4901U, изпълняващ полет UA-1152 от Сан Франциско към Далас - Форт Уърт. По време на началното изкачване от писта 01R самолетът е направил ляв завой, вместо да завие надясно, както се изисква по стандартната схема за излитане. В резултат, Airbus-ът навлязъл в зоната за излитане от писта 01L, където в същия момент е излитал друг самолет - регионален Canadair CRJ-200 на Skywest (рег. N246PS), изпълняващ полет UA-5273 към Фресно.

Разстоянието между двата самолета е било критично ниско - по-малко от 300 фута (91 метра) вертикално и само 0,24 морски мили (около 445 метра) хоризонтално. При тази дистанция дори най-малка промяна в курса или скоростта можеше да доведе до въздушен сблъсък.

Екипажът на Skywest сигнализирал на диспечерите за наличие на трафик, което принудило ръководството на полетите да предприеме спешни мерки - Skywest бил инструктиран да завие наляво по курс 350°, а Airbus-ът бил насочен към курс по пистата. Първоначално обаче инструкциите довели до допълнително сближаване, преди диспечерът да осъзнае пълната картина и да заповяда на Airbus-а незабавен завой наляво.

Според предварителната информация, екипажът на UA-1152 вероятно е бил подготвен за схема на излитане от писта 28R (при която началният курс е 284°) и не е актуализирал навигационните си настройки спрямо реално използваната писта 01R, чийто курс изисква дясно отклонение.

Опасностите от подобна грешка

Това отклонение показва колко критична е коректната предварителна подготовка на екипажа и прецизното въвеждане на маршрутни данни в системите на борда. На натоварени летища като това в Сан Франциско, с излитания от паралелни писти, всяка грешка в курса може да доведе до бързо сближаване с друг трафик.

При вертикална дистанция от 91 метра и хоризонтална от едва 445 метра, времето за реакция е изключително ограничено. В подобни ситуации, дори секунда закъснение може да бъде фатално. Международните стандарти за безопасност предвиждат минимална вертикална дистанция от поне 300 метра и хоризонтална от около 5 километра (3 морски мили) между въздухоплавателни средства, движещи се в различни коридори.

Благодарение на бързата реакция на екипажите и диспечерите, сериозен инцидент бе предотвратен. И двата самолета са продължили към крайните си дестинации без допълнителни инциденти. Очаква се разследването на инцидента да бъде продължено от Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA).

Двама загинали след катастрофа на малък самолет в Германия

Двама загинали след катастрофа на малък самолет в Германия

Съобщено е за технически проблеми малко преди самолетът да се удари в жилищна сграда