По груби сметки в България има над 120 одитори по пътна безопасност. Това заяви председателят на браншова камара "Пътища" инж. Павел Диковски, цитиран от БНР.
Те са обучени в Университета по архитектура, строителство и геодезия доста отдавна. Има обучени и по холандска програма.
Припомняме, че преди ден председателят на Българския автомобилен съюз Борис Гаврилов алармира, че у нас няма нито един пътен одитор, който да проверява състоянието на пътната мрежа. По мнението му преди около 7 години България трябвало да обучи такива специалисти, които да дават предписание за неща, свързани с безопасността на движението и състоянието на пътищата.
Инж. Павел Диковски обясни, че одиторите инспектират геометрията на пътя и отделни елементи по него. Те набелязвали мерки за елиминиране на компоненти, които могат да застрашат пътната безопасност.
Експертът посочи, че първо се прави одит на етап проектиране, след това на изграден обект и във времето се обследват т.нар. черни точки, където има концентрация на катастрофи.
Инж. Павел Диковски обясни също, че одиторите по пътна безопасност изследват триадата автомобил - човек - път. Според него трябва да има орган, който да следи докладите на отделните проверяващи фирми и да ги контролира.
Експертът изтъкна още, че няма стандарт за годност на тунелите и на какъв етап трябва да бъдат ремонтните дейности. Той обърна внимание, че при подземните съоръжения има неща, които не могат да се предвидят. Такива са течовете или други процеси под земята. Именно заради това трябвало да се правят редовни ревизии, които да покажат необходимостта от ремонт.