95,4 млн. лв. са дълговете на „БДЖ - Товарни превози" към момента. Това обяви на пресконференция изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров.

Министърът на транспорта Ивайло Московски се срещна с ръководството на БДЖ и синдикатите, за да обсъдят съдбата на дружеството.

На нея е станало ясно, че има лек спад в приходите, като по думите на Владимиров загубите са малко над 1 млн. лв., но има положителна тенденция.

Според изпълнителния директор на БДЖ има възможност дружеството да бъде стабилизирано.

Владимиров не коментира темата за евентуални съкращения на служители с аргумент, че било рано. По думите му има служители, които могат да бъдат прехвърлени на други места.

Само през миналата година по различни причини 419 служители са напуснали „БДЖ –Товарни превози“.

Владимир Владимиров подчерта, че за да е възможно оздравяването на железопътния сектор, са необходими законови промени. „Това, което е необходимо е да има политически консенсус на по-високо ниво", добави изпълнителният директор на БДЖ.

По отношение на това дали може да бъде изпълнено желанието на синдикатите нито един служител да не остане без работа, той посочи, че е възможно при определени обстоятелства: замяна на дълг срещу собственост, да се дадат служители на външни фирми, да се преместят служители от една компания в друга, текучеството и пенсионирането.

Според шефа на холдинга спасяването на „БДЖ – Товарни превози” минава през премахване на загубите. Той обърна внимание и на това, че „Товарни превози“ е стар оператор и е наследил „определени обстоятелства".

„Много съществена разлика с останалите превозвачи има, защото като държавна железница возим единични товари. Никой друг не вози такива, защото по дефиниция са нерентабилни", поясни той.

Общата задлъжнялост на всички компании в холдинга към 2009 г. е била 850 млн. лв. През годините сумата намалява, като към този момент дълговете са 458 млн. лв.

Ресорният министър Ивайло Московски отново повтори, че няма интерес към закупуване на компанията „БДЖ-товарни превози". Сега вариантът е дружеството да бъде оздравено. Московски подчертава, че се търсят всякакви варианти, които да не рефлектират върху работещите.

От КНСБ не подкрепят и не са подкрепяли съкращенията, е категоричен президентът на синдиката Пламен Димитров. Той заяви, че цифри не са били обсъждани по време на срещата. КНСБ никога не е била съгласна с тази процедура за приватизация на БДЖ, посочи той.

По думите му, години наред жп секторът се подценява при финансирането, за сметка на фаворизирането на други сектори, като например пътната инфраструктура. Синдикатите настояват другата седмица да се срещнат с финансовия министър и с транспортния и да обсъдят има ли съгласие държавата да развива жп сектора, или не.

„В лошата новина, че няма да има приватизация, има добра - а тя е, че предприятието най-накрая може да бъде оздравено“, заяви на свой ред и Димитър Манолов от КТ „Подкрепа“.

Московски уточни, че стратегия за жп транспорта има, но тя е в Брюксел, защото се очаква по нея да получим нотификация за държавна помощ.