С отнемането на лиценза на 5 карго компании ГД "ГВА" на практика е предотвратила попадането на българска авиокомпания в "черния списък" на ЕС.
Това коментираха за Money.bg експерти от сектора, пожелали анонимност.

Междувременно от транспортното министерство съобщиха официално, че Главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГД ГВА) е направила днес презентация пред Комитета за авиационна безопасност към ЕК в Брюксел.

Комитетът е изразил удовлетворение от предприетите мерки, в резултат на което няма нито една българска авиокомпания (пътническа или карго) включена в приложения „черен списък" към новоподготвяния Регламент.

Ограниченията наложени от дирекцията на пет авиокомпании не предполагат включването им в „черен списък", но направените препоръки чрез Регламента отразяват нашия ангажимент за стриктно наблюдение на спазването на изискванията на ЕС за летателна експлоатация на въздухоплавателните средства.
Българските авиационни власти получиха кредит на доверие по отношение на осъществяването на контрола върху въздухоплаването.

Ако бяха включени в „черен списък", на авиокомпаниите щеше да бъде отнет лицензът за опериране и те нямаше да имат възможност да летят в страни членки на ЕС, включително и в България.

74,4% от забележките при извършената проверка на EASA бяха свързани с човешкия фактор, екипажите и организацията на полетите.
Останалите забележки се отнасяха за техническата пригодност на самолетите за извършване на конкретни полети.
Типовите сертификати, летателната годност и системата за техническо обслужване на самолетите не са обект на обсъждане по този регламент.

Комитетът за авиационна безопасност към ЕК реши да бъде издаден регламент, в който се казва, че българските власти са решили на 21 февруари 2007 г. да изменят незабавно сертификатите за авиационен оператор на пет български карго превозвачи: „Еър София", Хели Еър", „Брайт Авиейшън", „Скорпиън Еър", Вега Еърлайнс".
Българските авиационни власти не позволяват оперирането на тези превозвачи в Европейската общност.
В резултат на това, от тази дата до второ нареждане, петте авиокомпании няма да могат да оперират до страни от ЕС, Исландия, Норвегия и Швейцария.
Българските компетентни власти се ангажираха да преразгледат тези мерки, съгласно Регламент 21/11, в случай че петте авиокомпании предприемат адекватни коригиращи действия и информират за това.
След извършване на проверка и одобрение в рамките на два месеца могат отново да възстановят правата си."

Комисията отбеляза, че ще наблюдава от близо ситуацията и упражнявания контрол от страна на българските авиационни власти с помощта на EASA.

Авиокомпаниите са запознати със забележките още по време на извършените проверки по SAFA и са изработили свои коригиращи планове, които ГД ГВА е настоявала да се спазва стриктно.