Център за изследване на демокрацията, представя становище на тема - Европейският енергиен съюз и руските газови проекти: Енергийни избори и европейска енергийна сигурност.
Също така днес, след работна среща на Индустриалните федерации на КТ "Подкрепа" и КНСБ - членове на Европейската федерация на индустриалните работници - IndustriAll European Trade Union, индустрията се обедини срещу еврорестрикциите за енергетиката, съобщиха от КНСБ.
11 браншови организации от двата най-големи синдиката - КНСБ и КТ "Подкрепа" се обединяват. Те са категорично против рестриктивните мерки, породени от решението на Европейската комисия за емисиите от големите горивни инсталации, което пряко засяга българската индустрия.
Публикуваме становището на Центъра за изследване на демокрацията и Изследване на Атлантическия съвет на САЩ, във връзка с Европейският енергиен съюз и руските газови проекти, като текстът е без редакторска намеса.
Равнището на несигурност в световната икономическа, и в частност енергийна, политика се увеличи многократно през последното десетилетие. Това важи с особена сила за геополитизирания европейски газов сектор, в който желанието на Европейския съюз да изгради единен вътрешен интегриран и ликвиден пазар се сблъска с разнопосочните интереси на отделните страни-членки и с желанието на Русия да запази влиянието си, особено в Източна Европа.
България, като една от най-зависимите страни от руските газови доставки, се озова в окото на бурята, която кризата в Украйна допълнително усложни.За да се избегнат бъдещи грешки със сериозни финансови последици за страната, като примерите за проектите "Белене" и "Южен поток", България трябва да има ясна политика ориентирана към приоритетите договорени в Европейския съвет и добро знание за мотивите и действията на останалите играчи в тази сфера.
Най-съществените неизвестни в този смисъл идват от руския газов монополист Газпром. Въпреки, че руският газов гигант се представя като независима компания, конкурираща се наравно на европейските пазари, той е доказал в миналото, че често служи като едно от най- добрите оръжия на кремълската външна и икономическа политика.
В своя последен анализ за Атлантическия съвет на САЩ, Газовите игри на Кремъл: последствия за европейската политика, който беше представен по време на кръгла маса на 28 юни 2017 г. в Центъра за изследване на демокрацията, руският енергиен анализатор, Иля Заславски, развива различни сценарии за алтернативите пред Европейската комисия спрямо Газпром и Русия. Анализаторите на Центъра от своя страна представиха възможностите и рисковете пред българската енергийна политика.
Изследването на Атлантическия съвет на САЩ демонстрира негативното въздействие върху енергийната сигурност на Европа от евентуалното построяване на газопроводите, Северен поток-2 и Турски поток. Според него, и двата проекта са политически мотивирани и представляват огромно предизвикателство за последователността на европейската и българската политика за диверсификация и интеграция на пазарите. Ако бъдат построени, двата газопровода ще нарушат както крехката икономическа и политическа стабилност на Украйна, така и вътрешното единство на Европейския съюз.
Анализът предлага конкретни препоръки за правителствата на САЩ и ЕС за избягване на негативните последици:
Подготвяне на независим анализ от група газови експерти в сътрудничество с Главна дирекция "Енергетика", Главна дирекция "Търговия, развитие и международно сътрудничество", върху финансирането на Северен поток 2 и свързаната инфраструктура в Русия и Европа. Проучването трябва да засегне всички гледни точки към правната и регулаторна рамка за осъществяването на проектите на Газпром в Европа. Провеждането на разследване от страна на Европол в сътрудничество с националните разузнавателни служби на страните-членки на ЕС и САЩ за нерегламентирани въздействия на Газпром в ЕС.
Публикуването на препоръки от страна на Главна дирекция "Енергетика" и "Конкуренция", които ЕС да използва при преговорите с Газпром за Северен поток-2 и Турски поток, които ще имат за цел да потвърдят ангажимента на руския газов гигант да изпълни търговските си споразумения за доставка и транзит на природен газ през Украйна след 2019 г.
Налагане на допълнителни санкции от страна на ЕС и САЩ спрямо Русия, ако Газпром се опита да изолира Украйна от възможността й да купува природен газ от Западна Европа, наруши транзитния си договор със страните-членки на ЕС или ако разшири военната си намеса в Източна Украйна.
В контекста на газовите спорове между ЕС и Русия, България има възможност да подобри енергийната си сигурност и да намали цената на енергийните ресурси за националните потребители. Неизгодните условия по газовите договори костват на страната повече от 3 млрд. лева за последното десетилетие, средства от които българските граждани биха могли да се възползват в други сфери.
Заиграването с големи газови проекти, върху решенията за които България няма възможност за влияние, като Турски поток и опитите за възраждане на Южен поток под формата на нов газопровод отклонява вниманието на политиците и обществеността от истинските проблеми пред българския газов сектор, а именно липсата на либерализация, огромните рискове пред сигурността на доставките и забавянето на стратегическите проекти за диверсификация.
Освен газовата диверсификация, факторите изискващи най-сериозно внимание за гарантиране на енергийната сигурност на страната, както са дефинирани от Международния индекс на рисковете пред енергийната сигурност остават енергийната бедност, енергийната интензивност и липсата на механизми за добро управление и взимане на стратегически решения.
halo
на 29.06.2017 в 03:38:20 #4Алооооо, коментаторчетата "разбирачи", диверсификация означава необходимите количества газ да НЕ са от 1 източник! Какво не ви е ясно? : Не ми пука откъде минава гЪзопровода, а КОЙ го пълни, разбрахте ли ме, "умници" ?
psp_11
на 28.06.2017 в 23:17:31 #3Южен поток имаше 4 тръби.. След спирането му 2 тръби отидоха за Турция. Преди няколко седмици имаше среща в България за другите 2 тръби да дойдат на българска територия. В Герамния за Сев. поток 2 има 2 тръби, макар, че сев. поток 1 е напълнен на 50% заради трети енергиен пакет... Руснаците декларираха, че към края на 2019 г. транзитен газ през Украйна няма да има - остава само Беларус и Полша - като транзитни страни... Потреблението на газ за последните 2 год в Западна Европа се е вдигнало с 27%, но защо ли не на базата на американски шистов газ? Всички страни са предварително предупредени - за какво извиване на ръце и политика става дума??!?!??
Umoren
на 28.06.2017 в 23:07:08 #2Целта на САЩ и прибалтийските страни и Словакия (също монополист на транзита) е Украйна да остане монополист на транзита на руския газ. А от това ние патим. Заславски е "виден" специалист като нашия Илиан.
psp_11
на 28.06.2017 в 22:23:29 #1Център за изследване на демокрацията, представя становище на тема - Европейският енергиен съюз и руските газови проекти: Енергийни избори и европейска енергийна сигурност. ................ Публикуваме становището на Центъра за изследване на демокрацията и Изследване на Атлантическия съвет на САЩ, във връзка с Европейският енергиен съюз и руските газови проекти ------------------------------------------------------------- 1. Що чинат САЩ в решенията на ЕС ???!???? препоръки????? 2. От съществуващите терминали за внос на газ с кораби капацитетът е зает на 30%. 3. САЩ да внасят газ на себестойност, пак ще е 70% по-скъп от руския.. 4. Какво общо има Турски поток и Северен поток 2 или 1 с България?!??Я??? Изводът е, че цялата атака е срещу Германия..... А ние ще сме както винаги клакьори на САЩ...