До края на 2011 година България може да загуби 131 милиона евро по Оперативна програма „Транспорт".

Това стана ясно по време на изслушването на актуална информация от транспортното министерство за напредъка при управлението и изпълнението на Оперативна програма „Транспорт" в парламентарната комисия по европейски въпроси, информира europe.bg.

Според експертите от транспортното министерство 2010 и 2011 година са критични за постигане на поставените показатели за усвояване на средствата.

Галина Василева, директор на дирекция „Координация на програми и проекти" в министерството, обясни, че един от рисковете за постигането на финансовите цели е забавената процедура на подготовка на формулярите за кандидатстване.

Едни от най-рисковите проекти са по приоритетна ос 1 „Развитие на железопътната инфраструктура по трансевропейските и основните национални транспортни оси" и в сектор „Корабоплаване".

От своя страна зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски припомни, че държавата е взела заем от Европейската инвестиционна банка в размер на 700 милиона евро за националното съфинансиране на проектите по всички оперативни програми.

До края на този месец Агенция „Пътна инфраструктура" ще получи авансово плащане за изграждането на първия лот от АМ „Тракия".

Към 30 април тази година размерът на договорената финансова помощ по програмата е близо 593,7 милиона лева или 29,63% от всички заложени средства. Разплатените средства, обаче, са в размер на малко над 61 милиона лева или 3,05% от всички средства.

Няма одобрени проекти по приоритетната ос за подобряване на корабоплаването. Най-много одобрени проекти има по приоритетна ос „Техническа помощ", които са 31. Оказва се, че България не е направила и към момента официално искане за удължаване на срока за изпълнението на финансовите меморандуми по ИСПА.

То трябва да бъде направено след 18 май, след като експертите от транспортното министерство се срещнат с представители на Европейската комисия.

Сред най-големите проекти, финансирани със средства от ИСПА са тези за изграждането на „Дунав мост"- 2, АМ „Люлин" и железопътната линия Пловдив-Свиленград.