Задължението празни камиони да кръстосват Европа при тези цени на горивата е регулаторна и икономическа глупост, за която плащат европейските превозвачи, техните служители и потребителите. Това заявява българският евродепутат от ГЕРБ/ЕНП в писмо до еврокомисаря по транспорт Адина Вълян.

Той настоява да бъде прекратена разпоредбата на пакет "Мобилност" I за задължително връщане на превозното средство в държавата членка на всеки осем седмици. Според него най-лошият възможен сценарий би бил връщане на празен курс, замърсяващ околната среда и струващ рекордно високи разходи за гориво.

Новаков посочва, че по-високите цени на горивата и допълнителните емисии на CO2 правят тази разпоредба несъвместима с европейските водещи политики и ключови цели за климатичен неутралитет.

България атакува пакет "Мобилност" в Съда на ЕС

България атакува пакет "Мобилност" в Съда на ЕС

Искаме отмяна на разпоредбата за задължителното връщане на превозното средство

Във време, когато държавите членки търсят механизми в помощ на гражданите си да се справят с цените на горивата, задължаването на тежкотоварните превозни средства да пресичат континента без цел е пагубно и лицемерно, се подчертава в писмото и се допълва, че извънредната ситуация с руската агресия срещу Украйна е още по-съществена причина, поради която ЕК трябва да възпрепятства прилагането на разпоредбата.

Новаков припомня, че още през лятото на 2021 г. всички български евродепутати в Комисията по транспорт на ЕП призоваха Комисията да се произнесе относно спорните разпоредби в пакет "Мобилност" I, заради които товарните камиони са длъжни да се връщат у дома на всеки осем седмици. Само няколко месеца по-рано независимо изследване, проведено по задание на ЕК, доказа, че разпоредбата е вредна за климата и ще предизвика 1,9 млн. допълнителни пътувания и увеличение с 2,9 млн. тона емисии на CO2 през 2023 г. При липса на реакция от страна на Еврокомисията обаче разпоредбата влезе в сила на 21 февруари тази година.

България продължава да защитава позицията, че тя е в противоречие със Зелената сделка и че нарушава основния принцип за свободно движение на хора и стоки в ЕС. Регламентът се оспорва от девет страни членки с аргумента, че блокира конкуренцията в транспортния сектор.

Българската позиция по европейския пакет "Мобилност 1" остава непроменена

Българската позиция по европейския пакет "Мобилност 1" остава непроменена

Правилата в документа, силно намаляват конкурентността на българските превозвачи...