Комисията за защита на конкуренцията разреши концентрацията на стопанска дейност между пловдивската компания за хранителни продукти "Белла България"АД и софийската "Соларис АС" ЕООД, съобщиха от комисията.

Участниците в концентрацията произвеждат и реализират месни продукти на хранителния пазар у нас, като основната цел на сделката е да се повиши конкурентноспособността на двете предприятия.

След извършеният анализ от страната на КЗК се установи, че към момента нито едно от дружествата не притежава  и не се очаква да придобие господстващо положение на пазара на трайни колбаси. По отношение на подпазара на малотрайни колбаси - общият пазарен дял на страните по концентрацията се състои основно от дела на "Белла България"АД и в този смисъл, не би могла да настъпи промяна в пазарните позиции, която да доведе до изменение в структурата на съответния пазар.

След концентрацията се очаква възможно намаляване цените за крайните потребители, както и друго положителни последствия за хранителния пазар у нас.

Представители на месопреработвателния пазар в България тълкуват предстоящото сливане като подготовка на компаниите за членството на България в Европейския съюз. Пред компании от хранителния бранш и по-конкретно пред производителите на колбаси стоят два сценария. Единият е да се атакува европейският пазар, но това изисква сериозни инвестиции и конкуриране с мощните международни компании. Вторият вариант за българските предприятия е да се окрупнят и да се борят с чуждата конкуренция на вътрешния пазар.

В момента в страната малките месопреработвателни предприятия са около 80, а компаниите с индустриално производство са около 90. Те са разделени на четири категории, според степента си на готовност за работа в ЕС. Само фирмите от първа категория отговарят на изискванията на Евросъюза, като такива са 6 малки и около 30 големи месопреработвателни предприятия. "Соларис АС" попада във втората категория на компаниите, от които се очаква да отговорят на изискванията на ЕС.

Белла Хранителна индустрия е най-бързо развиващата се компания в хранителния сектор в България. Отличителната колекция от марки на компанията я прави лидер в сферите на трайните и малотрайни колбаси, точени кори, бутертеста и маргарини. Тези марки включват Перелик, Сачи, Леки, Белла, Фамилия, Томи.

"Соларис АС" произвежда колбаси и деликатеси от 15 години. Тя е наследник на регистрираната през 1990 г. ЕТ "Соларис С", която започва дейност като едно от първите частни месопреработвателни предприятия в страната. През 2003 г. компанията извършва реконструкция и разширяване на съществуващата си сграда съобразно изискванията и стандартите на ЕС, като инвестиционният проект се съфинансира по САПАРД. Продуктовата гама на "Соларис АС" включва продукти от мляно месо, малотрайни колбаси, варено-пушени деликатеси и др.