Преките щети от коронавируса за България ще са сравнително малки, но непреките - големи. Това се дължи на факта, че част от основните търговски партньори у нас зависят от китайския пазар - нещо, което ще се отрази и на българския бизнес. Предвиждането е на международната компания специализирана в кредитното застраховане и оценката на риска, "Кофас".

"Ситуацията в Китай ще окаже отрицателно въздействие върху рентабилността на компаниите от свързани сектори като транспорт, търговия на дребно и услуги. Други азиатски икономики също ще бъдат засегнати от епидемията, като очакванията са това да окаже негативно влияние върху перспективите за растеж за 2020 г." - коментира Пламен Димитров, управител на "Кофас" - България. 

МВФ иска общи мерки срещу коронавируса

МВФ иска общи мерки срещу коронавируса

Жертвите досега са повече от 1380 души, а заразените - над 64 400 души

Редица ограничения, включително и такива за пътуване, вече са в сила. Няколко ключови пазара, като САЩ, Хонконг и Тайван, ограничиха полетите, идващи от континентален Китай. Всички усилия и сериозните мерки, които бяха взети, не се оказаха достатъчни, за да предотвратят заразяването или ефективно да повлияят на настроенията за рискова ситуация в световните финансови пазари.

Според анализ на "Кофас" разпространението на коронавируса, който отскоро вече носи името COVID-19, вече се отразява и върху икономиките, като допринася за нарастването на рисковете. Китайската академия за социални науки (CASS) изчислява, че епидемията може да струва на Китай 60 милиарда щатски долара, което предполага, че БВП може да падне до 4,5% на година или дори по-малко през първото тримесечие на 2020-та. Щетите върху бизнеса ще бъдат огромни и очакванията са коронавирусът да има по-голямо въздействие дори и от ТОРС епидемията от 2003 година.

В анализа на "Кофас" се посочва, че коронавирусът COVID-19 дава своя ефект и върху други отрасли на бизнеса. Има срив на цената на петрола, която падна с 25% и несъмнено ще даде отражение в множество сектори. Промишлеността на провинцията Хубей, която включва автомобилостроене, метали, нефт, производство на храни и оборудване, също е изложена на риск, тъй като веригите за доставки ще бъдат нарушени. Колкото по-дълго трае разпространението на новия вирус, толкова по-вероятно е заводите в Китай да останат затворени, което на свой ред ще доведе до сериозни последици за глобалните икономики. Китайските компании в сектора на транспорта, търговията на дребно и услугите пък силно зависят от продажбите, реализирани през периода на китайската Нова година за голяма част от годишния им оборот. В глобален план ще пострада туризмът, в това число туроператори и хотели, както и транспортният сектор, включително авиокомпании.

Вече се наблюдава и спад на пазарите на акции. Индексът Shanghai Composite например се понижи с 4,5% от началото на годината и най-вероятно ще видим напрежение върху индекса на производствената активност (PMI). Според оценките на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) глобалният растеж спада с 0,1 пункта. На този етап обаче е трудно да се определи количествено въздействието на коронавируса върху БВП, смята Пламен Димитров.

Заедно с по-тежките икономически условия съществува и риск, недоволството, което се появи в китайските социални мрежи през последните дни, да се превърне в дългосрочен конфликт с централното правителство.

Бъдещето до голяма степен зависи от това колко добре и бързо китайските власти ще овладеят положението и дали завръщането на работа преди китайската Нова година ще бъде управлявано добре.