В средносрочната бюджетна прогноза за периода 2025-2028 година, както и в конкретните проекти за бюджети на НЗОК, ДОО и за Държавния бюджет за 2025 г., както и предложените изменения и допълнения на данъчните закони липсват адекватни икономически политики, приоритизиране на икономически отрасли, в които България традиционно е силна, защитаващи и водещи до висок растеж на икономиката и създаване на нови работни места. Това се посочва в позиция на КТ "Подкрепа" относно проектобюджета за 2025 г.

Според синдиката е необходим анализ и цел относно мястото на България в икономиката на ЕС, при отчитане на начални рецесионни процеси и извън Съюза, съобразени с местните дадености, както и с икономическите тенденции и най-вече военните конфликти и нестабилност близо да България.

Посочва се, че проектите предлагат еднократни мерки, които водят до временен ефект върху приходната част от бюджета. Не става ясно и как предложението за еднократни мерки кореспондира с чл.26, ал.2 от Закона за публичните финанси, според който мерките трябва да имат устойчив характер. Прогнозната оценка на ефекта от дискреционните мерки, предлагащи данъчна "амнистия", изглеждат твърде оптимистично, като очакваният ефект от тях" е 5,15 млрд.лв. Това прави около 40 млрд.лв. данъчна основа.

КТ "Подкрепа" обръща внимание, че са отпаднали облагането на свръхпечалбите на кредитните институции, увеличението на ставката за хазартните игри и облагането на вредните храни, но не е ясно с какви мотиви са отпаднали и с какви други приходи са компенсирани.

Според синдиката има обоснован риск от неизпълнение на приходната част от бюджета, което с голяма вероятност ще доведе до неговото актуализиране през 2025 г.

МФ публикува рамката на Бюджет 2025

МФ публикува рамката на Бюджет 2025

Ведомството предлага редица мерки за увеличаването на приходите в държавната хазна

КТ "Подкрепа" ще подкрепи по принцип направените предложения за проекти на бюджети на НЗОК, ДОО и Държавния бюджет, както и на предложените изменения, касаещи приходната част, с доста изключения поради това, че България трябва да има бюджет. От синдиката предупреждават, че ако не се приемат бюджетите за 2025 г., се появяват други рискове, които могат да имат по-тежки последствия за работещите, икономиката, социалните плащания и пенсиите.

КТ "Подкрепа" предлага устойчиви политики по отношение на борбата срещу бедността и социалното изключване, достойното заплащане на труда, насърчаване на раждаемостта и паралелно промени в данъчното и осигурителното законодателство, компенсиращи разходната част, в контекста на обявените общоевропейски и национални политики.

В позицията се посочва, че проектът на бюджет на НЗОК , изглежда, е изготвен на исторически принцип. Липсват политики и реформи за справяне с основни предизвикателства в системата на здравеопазването, като постоянно нарастващия брой лечебни заведения, липсата на достатъчно квалифициран медицински персонал, ниското заплащане на труда, концентрация на услугата в големите населени места, занемарени общински болници, високите цени на лекарства, медицински изделия и консумативи, и др., което поставя в риск здравето на хората.

Синдикатът напомня, че все още няма подписан КТД за сектор "Здравеопазване", което допълнително влошава състоянието на работещите в системата, възнагражденията остават ниски спрямо отговорността и натоварването на хората, които се грижат за здравето на нацията.

Според доклад на ОИСР доплащането в системата е 34%, при средно за ЕС - 15%. От тях за болнична помощ - 9 %, извънболнична медицинска помощ - 15 %, фармацевтични продукти - 68 %, дентална помощ - 5 %, Други - 4 %. Прави впечатление, че лекарствените продукти са над 2/3 от доплащанията.

Проектобюджетът: Надценен БВП и спорни приходи

Проектобюджетът: Надценен БВП и спорни приходи

Заради надценения ръст на БВП съществува реален риск дефицитът да е над 3 % от БВП и това се признава от сегашното служебно правителство

Относно здравноосигурителната политика в периода 2025-2028 КТ "Подкрепа" подкрепя предложението за запазване размера на вноската - 8%.

Във връзка с проекта на бюджет на ДОО за 2025 г. синдикатът отчита, че провежданата политика чрез него не създава условия и не подпомага борбата срещу бедността и социалното изключване, като най-голямата група на хора в риск от бедност са пенсионерите - 35,3%, децата - 33,9%.

Замразяването на съществени плащания, без да се вземе предвид увеличението на минималната работна заплата, увеличението на средния осигурителен доход, натрупаната инфлация за периода и необходимостта от изпреварващо повишаване на доходите на най-високо рисковите групи от обществото, като:

  • минималния дневен размер на обезщетението за безработица - 18,00 лв. и максималният дневен размер - 107,14 лв. за целия период до 2028 г. включително;
  • размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст - 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;
  • паричното обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) - 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;
  • размера на еднократната помощ при смърт на осигурено лице - 540лв. за целия прогнозен период;

Според КТ "Подкрепа" увеличението на максималния осигурителен доход с 10% е компромис, тъй като средният осигурителен доход нараства с 13,5% на годишна база.

Пренебрегва се и разпоредбата на §6 от Кодекса за социално осигуряване, с който е регламентирано, че максималният размер на получаваните една или повече пенсии без добавките в размер на 40 на сто от максималния месечен размер на осигурителния доход, определен със закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година, което прави размер на максималния осигурителен доход от 8 500лв.

Американска търговска камара скочи срещу облагането на подземните богатства

Американска търговска камара скочи срещу облагането на подземните богатства

Камарата не хареса мерките в Бюджет 2025, с които се цели постигане на 3% дефицит

Няма тенденция за достигане на този размер в рамките на средносрочната прогноза, напротив, законът ще продължи да се нарушава.

"Всички данни сочат, че действащата осигурителна система, не издържа на демографската криза, ниския максимален осигурителен праг, настоящата осигурителна основа, нивото на заплащане на труда и сивата икономика. Средното нарастване на дефицита в системата е около 0,5 млрд.лв. на година. За 2025 година трансферът вече ще е над 11 млрд.лв", отбелязва се в становището.

КТ "Подкрепа" подкрепя по принцип планираното увеличение на размера на осигурителните вноски за Фонд "Пенсии", при условие че не е за сметка на работещия и максималният осигурителен доход до 2028 година достигне 8 500 лв.

КТ "Подкрепа" не подкрепя замразяването на минималния осигурителен доход за периода. Минималният осигурителен доход следва да е равен на минималната работна заплата.

КТ "Подкрепа" не подкрепя предложеното увеличение на максималния осигурителен доход, тъй като противоречи на разпоредбата на §6 от Кодекса за социално осигуряване.

Относно приходните мерки в проекта на Държавен бюджет за 2025 г. от синдиката отбелязват, че са отпаднали увеличението на данъците върху хазартните игри, облагането на свръхпечалбите на банките и облагането на вредните храни, без да са посочени мотиви.

В Проекта не се споменава поетия ангажимент за рекултивация на освободените от въгледобив терени на "Марица - Изток" ЕАД, съгласно решение от 25 април на парламента, което предвижда 1 млрд.лв. да бъдат предоставяни за 4 години, т.е. по 250 млн.лв. на година.

Повече средства за образование в проектобюджета за 2025 г.

Повече средства за образование в проектобюджета за 2025 г.

Предвиждат се 4,8% от БВП

КТ "Подкрепа" не подкрепя въвеждането на данък върху добива на подземни богатства, защото ще се нанесат преки значителни вреди върху сектора, нивото на заплащане на труда, както и допълнително ще се утежни незавидната ситуация с мините в България и допълнително ще оскъпи производството на електроенергия от въглищните ни централи на фона на много високите цени на електроенергията на Балканите и провежданата "зелена" политика в разрез с националните интереси за диверсификация и поддържане на собствени независими източници на енергия.

Синдикатът подкрепя възстановяването на 20%-та ставка по ЗДДС за ресторантьорството и предлага увеличаването на ставката за брашното и хляба по ЗДДС да се направи поетапно.

Той по принцип подкрепя повишението на акцизните ставки на тютюневите изделия, както и на алкохолните напитки.

По отношение на предложенията за "данъчна амнистия":

  • Заплащането без лихви (опрощаване на лихвите) за установени или декларирани публични задължения, включително на местни данъци и такси, КТ "Подкрепа" подкрепя по принцип предложението.
  • Деклариране на укрити данъци и заплащане на 15%-ов данък върху декларираните суми. КТ "Подкрепа" не подкрепя предложението. Причините са, че няма как да се установи произходът на средствата. Подобен инструмент е в полза на черната икономика, включително престъпността. Нанася се удар върху редовните данъкоплатци. Създава се прецедент, които може да стимулира недекларирането на данъци и осигуровки.

Относно разходната политика КТ "Подкрепа" подкрепя по принцип предложените мерки, като обръща внимание, че България изостава в борбата срещу бедността и социалното изключване.

Новият бюджет на НЗОК запазва старите политики

Новият бюджет на НЗОК запазва старите политики

В него са заложени разходи за над 9,5 млрд. лв., което е увеличение с 16,4%

Синдикатът не подкрепя:

  • Предложеното ниско увеличение на разходите за възнаграждения в бюджетната сфера в размер на 10%, тъй като в това увеличение се съдържа и ръстът на минималната работна заплата;
  • Намаляването на парите за висше образование, което ще доведе до влошаване на качеството;
  • Недостатъчното актуализиране на средствата, предложени за обезпечаване на делегираните от държавата дейности, предвид че нивата на заплащане на труда са ниски и стандартите не са съобразени с нивата на заплащане на пазара на труда.
  • Непредоставянето на целеви субсидии за капиталови разходи на общините, което ще доведе до невъзможност за изграждане или поддържане на местна инфраструктура.

Подкрепя:

  • Увеличението на минималната работна заплата;
  • Актуализирането на пенсиите по "Швейцарското правило";
  • Актуализирането на възнагражденията в системата на отбраната, вътрешните работи и педагогическия състав за средното и основното образование;

Подкрепя по принцип:

  • Намалението на средствата за издръжка на министерства и ведомства, стига да не доведат до невъзможност за изпълнение на държавни функции;

Във връзка с приходните мерки синдикатът отправя следните предложения:

ЗКПО

  • Увеличаване на данъка върху дивидентите на 10%, изравняване на подоходните данъци (сега е 5%).
  • Увеличаване на данъка върху дивидентите и ликвидационните дялове на местни за ЕС лица на 15% (сега 0%).
  • Облагане на лихви, авторски и лицензионни възнаграждения към чуждестранни юридически лица на 20% (сега 0%).
  • Увеличаване на данъка върху хазартните игри на 25% (сега 15%) отпаднало предложение на МФ.
  • Въвеждане на окончателен данък върху финансови трансфери извън България в размер на 2%.

ЗДДФЛ

  • Въвеждане на прогресивно облагане със скала на три етажа:
  • Необлагаем минимум равен на МРЗ
  • Запазване на ефективната ставка от 10% за средните работни заплати до максималния осигурителен доход;
  • Облагане на доходите над максималния осигурителен доход с по-висока ставка.

ЗМДТ

  • Местен данък богатство - облагане на съвкупното имущество на лице над определен праг.
  • Осигурителна система
  • Увеличаване на максималния осигурителен доход на 8 500 лв.
  • Увеличаване на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст, както и паричното обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) - равно на минималната работна заплата.
  • Увеличаване на размера на еднократната помощ при смърт на осигурено лице с ръста на средния осигурителен доход;
  • Възстановяване на съотношението 60:40 - работодател/работник при изчисляване на дължимостта на осигурителните вноски.
  • Разширяване на обхвата на осигурителния доход, като се включат и доходи от капитал.

Относно разходните мерки се предлага:

  • Актуализиране на размера на социалните плащания, съобразно ръста на средната работна заплата/минималната работна заплата.
  • Актуализиране на размера на изплащаните обезщетения от НОИ, съобразно ръста на средния осигурителен доход, особено плащанията за майчинство и отглеждане на дете.
  • Увеличение с 15% на разходите за възнаграждения в бюджетния сектор.
  • Обезпечаване на 0,9% от БВП за висшето образование.
  • Реформа в сектор здравеопазване, с цел оптимизиране на разходите в системата и гарантиране на достойно заплащане на труда.