Попълването на листовките за теоретичния изпит за шофьори ще бъде анонимно, както е при кандидатстудентските изпити - с номера на листовката вместо имена.

Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.

В ръководеното от него ведомство бяха представени измененията на две наредби към Закона за движението по пътищата, които се отнасят до подготовката и изпитите за кандидат-шофьорите.

Това означава, че проверяващите няма да знаят имената на кандидатите, тъй като ще бъде запазен принципът на анонимност. Освен това в залите, където се провеждат теоретичните изпити, ще бъдат инсталирани видеокамери за наблюдение.

Предвижда се след средата на следващата година листовките да бъдат попълвани на компютър по електронен път, което допълнително ще гарантира анонимността на изпита.

За целта ще бъде разработен специален софтуер, който да обслужва тази система. Автошколите ще го получат безплатно, но те трябва да бъдат оборудвани с толкова компютри, колкото е броят на кандидат-водачите, които обучават.

Изменените две наредби - 37 и 38 на МТИТС, предвиждат по отношение на практическия изпит, човешкият фактор в лицето на изпитващия да намалее до 100%.

В момента теоретичният изпит не е анонимен, тъй като кандидат-водачът изписва имената си в горния край на листовката, и по този начин бива лесно идентифициран, което дава възможност за корупционни практики.

От министерството предлагат по време на теоретичния изпит в залата да присъстват единствено квестори, като да няма присъствие на инструктора и на представител на автомобилна инспекция, както е до сега.

Основните промени по отношение на практическия изпит ще бъдат две. Първата е свързана с въвеждане на видеокамера, която следи купето на автомобила, където се намират инструкторът, изпитващият и изпитваният.

Ще бъде монтирана и камера, която ще следи движението пред автомобила. Овен това курсът, по който е минал кандидат-шофьорът, ще бъде следен и записван с помощта на GPS устройство.

Другата основна промяна е свързана с мястото на изпитващия. Той вече ще седи на задната седалка, а не на предната, както беше до сега.

Това ще му позволи да се концентрира изцяло върху изпитния процес, реакцията на кандидат-шофьора и неговото поведение на пътя без да се грижи за безопасността на автомобила, както беше до сега, седейки на предната седалка. Там ще съди обучаващият инструктор, който ще бъде натоварен с осигуряването на безопасността по време на изпита.

Отпада и изискването изпитващите да имат задължително 5-годишен стаж като автомобилни инструктори, защото това стеснява много броят на изпитващите, а по този начин се създава предпоставка за корупционна практика.

Проверки на МТИТС по време на теоретични изпити за кандидат-шофьори са показали, че 50% от изпитваните са дали повече от 20 грешни отговора на листовките, което е недопустимо, но са били допускани до практически изпит. А това е неправилно, защото допустимият брой грешки е 5 от 60 изпитни въпроса.

Освен това много от проверките са установили, че фирмите, които предлагат евтини курсове за кандидат-шофьори не осигуряват всичките 31 часа, които са предвидени по закон.

Това според министър Цветков води до лошата подготовка на кандидат-шофьорите, тяхното незадоволително представяне по време на изпитите и съответно появата на желание книжката да бъде взета по втория начин.

Изпълняващият дейността директор на агенция "Автомобилна администрация" Любомир Христов заяви, че в момента автошколите с лиценз са 400, като общият брой на учебните автомобили е между 1700 и 1800.

Той посочи още, че новото изискване за оборудване за всеки учебен автомобил, плюс GPS устройствата, ще струва между 500 и 600 лв. Това означава, че една aвтошкола, която разполага с 4 коли, трябва средно да се бръкне със сумата от около 2000 лв., за да може да осигури необходимото оборудване.

Министър Цветков демонстрира работата на софтуера, който е разработен за полагане на теоретичните изпити. Той се оказа недобре подготвен теоретично, тъй като 10 въпроса той не успя да отговори само на един. А резултатът му, съотнесен към 60 въпроса, означава, че той няма да покрие критериите, необходими за взимането на теоретичен изпит, обясниха инструктори в залата.