Попълването на листовките за теоретичния изпит за шофьори ще бъде анонимно, както е при кандидатстудентските изпити - с номера на листовката вместо имена.
Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков.
В ръководеното от него ведомство бяха представени измененията на две наредби към Закона за движението по пътищата, които се отнасят до подготовката и изпитите за кандидат-шофьорите.
Това означава, че проверяващите няма да знаят имената на кандидатите, тъй като ще бъде запазен принципът на анонимност. Освен това в залите, където се провеждат теоретичните изпити, ще бъдат инсталирани видеокамери за наблюдение.
Предвижда се след средата на следващата година листовките да бъдат попълвани на компютър по електронен път, което допълнително ще гарантира анонимността на изпита.
За целта ще бъде разработен специален софтуер, който да обслужва тази система. Автошколите ще го получат безплатно, но те трябва да бъдат оборудвани с толкова компютри, колкото е броят на кандидат-водачите, които обучават.
Изменените две наредби - 37 и 38 на МТИТС, предвиждат по отношение на практическия изпит, човешкият фактор в лицето на изпитващия да намалее до 100%.
В момента теоретичният изпит не е анонимен, тъй като кандидат-водачът изписва имената си в горния край на листовката, и по този начин бива лесно идентифициран, което дава възможност за корупционни практики.
От министерството предлагат по време на теоретичния изпит в залата да присъстват единствено квестори, като да няма присъствие на инструктора и на представител на автомобилна инспекция, както е до сега.
Основните промени по отношение на практическия изпит ще бъдат две. Първата е свързана с въвеждане на видеокамера, която следи купето на автомобила, където се намират инструкторът, изпитващият и изпитваният.
Ще бъде монтирана и камера, която ще следи движението пред автомобила. Овен това курсът, по който е минал кандидат-шофьорът, ще бъде следен и записван с помощта на GPS устройство.
Другата основна промяна е свързана с мястото на изпитващия. Той вече ще седи на задната седалка, а не на предната, както беше до сега.
Това ще му позволи да се концентрира изцяло върху изпитния процес, реакцията на кандидат-шофьора и неговото поведение на пътя без да се грижи за безопасността на автомобила, както беше до сега, седейки на предната седалка. Там ще съди обучаващият инструктор, който ще бъде натоварен с осигуряването на безопасността по време на изпита.
Отпада и изискването изпитващите да имат задължително 5-годишен стаж като автомобилни инструктори, защото това стеснява много броят на изпитващите, а по този начин се създава предпоставка за корупционна практика.
Проверки на МТИТС по време на теоретични изпити за кандидат-шофьори са показали, че 50% от изпитваните са дали повече от 20 грешни отговора на листовките, което е недопустимо, но са били допускани до практически изпит. А това е неправилно, защото допустимият брой грешки е 5 от 60 изпитни въпроса.
Освен това много от проверките са установили, че фирмите, които предлагат евтини курсове за кандидат-шофьори не осигуряват всичките 31 часа, които са предвидени по закон.
Това според министър Цветков води до лошата подготовка на кандидат-шофьорите, тяхното незадоволително представяне по време на изпитите и съответно появата на желание книжката да бъде взета по втория начин.
Изпълняващият дейността директор на агенция "Автомобилна администрация" Любомир Христов заяви, че в момента автошколите с лиценз са 400, като общият брой на учебните автомобили е между 1700 и 1800.
Той посочи още, че новото изискване за оборудване за всеки учебен автомобил, плюс GPS устройствата, ще струва между 500 и 600 лв. Това означава, че една aвтошкола, която разполага с 4 коли, трябва средно да се бръкне със сумата от около 2000 лв., за да може да осигури необходимото оборудване.
Министър Цветков демонстрира работата на софтуера, който е разработен за полагане на теоретичните изпити. Той се оказа недобре подготвен теоретично, тъй като 10 въпроса той не успя да отговори само на един. А резултатът му, съотнесен към 60 въпроса, означава, че той няма да покрие критериите, необходими за взимането на теоретичен изпит, обясниха инструктори в залата.
Nediy
на 29.12.2009 в 12:26:32 #10Аиде и аз да ви кажа за това как става в Австралия! На 24 дек.2009 се явих на този изпит в Сидни.Вьв фоаието има 5 монитора с клавиатури ,дето по цял ден изпитват мераклиите.Ако победиш-дават ти книжка и сядаш с по стар водач-120 часа-сам си ги водиш-с твоята си кола.От там 3 години,докато получиш ппьлен лиценз, и тн. Та-на тези листовки не виждаш топлите очи на изпитващия-излиза разпечатка с твоите постижения и ако знаеш-да,ако не знаеш-сори!След 6 седмици пак имаш право. Това е едното-другото е простотията бьлгарска. Уж книжката ми е изписано и на англииски! Да,ама -не и от обратната страна-човека гледа,гледа и ме пита-това какво е? Сега ще превеждам уж преведената ми книжка.За да не ме обучава друг,защото аз имам правоспособност от 1973 г.и това ми дава право веднага след изпита по кормуване н а пьлен лиценз. Колко е просто-ами препишете го бе тьпи глави-дето взимате пари за това!
KRQ!
на 27.10.2009 в 18:41:07 #9boris, не съм съгласен с теб. 1) Те изпитващите не падат от небето да ти кажа...те са бивши инструктори и няма начин да не си познават поне малко колегите. 2) Когато се кара без инструктор да дава наставления за ПРАВИЛНО шофиране се придобиват вредни навици които после абсурд да се махнат... 3) Именно най смешното е ако тираджия с 30 годишен стаж не може да вземе листовките. Просто той не знае правилника...И ето тука идва нуждата от листовките...Листовките всеки който познава правилника ще ги вземе от раз... Моето мнение е че повечето катастрофи по градските пътища стават заради хора които се тупат по гърдите че имат С категория или нагоре или пък имат голям стаж зад волана. Те мислят че всичко знаят като са минали веднъж изпитите. Според мен трябва на всеки 5 години от взимането на книжка да се правят опреснителни курсове или изпити по листовки. Най малкото за да докажат че знаят правилника.......
Ленин
на 27.10.2009 в 17:45:27 #8БРАВО !!! Дано изрежат туморите на ДАИ. Преди година взех книжка без да плащам, но това ми струваше три късания на кормуване. А смея да твърдя, че се справях отлично на всяко явяване. А листовките ги минах още първия път, но имаше хора, които предаваха празни листове, след което попадаха в графата на успешно преминаващите. Някои познати даже се гордеят, че за 200лв са "взели" листовките.
boris
на 27.10.2009 в 16:58:28 #7Моите предложения: 1. всички корупционни схеми идват от връзките между инструкторите и изпитващите. (нормално за хора работещи с години в един бизнес) Това прави и много лесно заобикалянето на каквито и да било камери и Джи пи еси защото дори и всичко да се записва едва ли след всеки изпит някой ще седне да проверява изпитващите. - Предложение - да се прекъсне всяка връзка между инструктори и изпит. Инструкторът ти дава китап, че си минал задължителните часови и толкова. От там нататък нямаш мешава с него. подаваш си документите в ДАА и те ти насрочват дата. 2, Обучението в автошколите според мен е крайно недостатъчно за нищо а увеличаването на часовете ще направи кормуването безумно скъпо. - предложение 9 да се въведат правилата като в Америка и Англия, където на улиците от нисък клас можеш да караш без книжка ако на седалката до теб стои човек който има провоспособност . Този чавек носи отговорност и за вероятно ПТП . Може да е баща ти, роднина, приятел, какъвто и да е. Така хората ще могат да се учат доста по спокойно и доста по дълго време преди да се явят на изпита. 3 Листовките за изпити в България са излишно сложни. Да не кажа безумни. Шофьор с четене и писане не се става. Едва ли водачи с С или Е или 30 год стаж могат да ги издържат втори път - ясно доказателство че изучаването им е напълно излишно. -предложение - то е ясно да се опростят до минимун - основни правила за престрояване и познаване на зназите за ограничения и придимство. Другото е бошлаф.
hydra
на 27.10.2009 в 16:07:56 #6Пред вид случващото се по пътищата си мисля, че е време да се извърши пресертифициране на всички шофьори в страната. Който издържи изпита му е безплатно; който не - плаща изпита и му се отнема книжката.
markov
на 27.10.2009 в 15:36:52 #5Изумително е, че някой се е сетил, че катаджията го е шубе за собствения му задник и затова къса курсиста!
TAKSIJIATA
на 27.10.2009 в 15:23:45 #4ДА СЕ ПРЕМАХНЕ СИСТЕМАТА ПЛАЩАШ МИНАВАШ ! ВЪВЕДЕТЕ СТАРАТА СИСТЕМА КЪДЕТО МОЖЕ ДА МИНЕШ И БЕЗ ДА ПЛАЩАШ РУШВЕТ !!
Stahlgewitter
на 27.10.2009 в 14:30:42 #3Браво. Дано вече само тези, които могат да карат да вземат книжки.
KRQ!
на 27.10.2009 в 14:27:04 #2Keep Walking ти да не си от Варна случайно
Във Варна са много криви изпитващите...така че хич не им блазя на новите кандидат шофьори
KRQ!
на 27.10.2009 в 14:22:22 #1