Нещастният случай в тунел "Ечемишка" отново поставя темата за инвестициите в пътната ни инфраструктура. Това написа във фейсбук бившият министър на регионалното развитие и благоустройството в кабинетите "Борисов" Лиляна Павлова.

Тя изразява най-голямото си съжаление за трагичния инцидент и поднася искрените си съболезнования на семейството и близките на загиналата Елена Горанова.

Павлова подчертава, че много пъти е казвала, че пътната ни инфраструктура е в тежко състояние. Няколко милиарда лева са необходими за ремонт на направените преди 30-40-50 години основни пътища и съоръжения. По думите на Лиляна Павлова е невъзможно такъв ресурс да бъде отделен в рамките на година, две или три.

Тя е категорична, че през изминалите години много пъти са представяли информация кога са построени дадени пътни отсечки, тунели и виадукти и кога е бил последният им ремонт. За съжаление обаче годините на експлоатация без ремонт обикновено са били двуцифрено число - 20-30-40 години.

Още преди 12 години тунел "Ечемишка" е обявен за опасен

Още преди 12 години тунел "Ечемишка" е обявен за опасен

Липсата на хидроизолация води до течове, замръзвания и корозия в тунелите

Павлова изтъква, че именно заради незадоволителното състояние на съоръженията още първият кабинет "Борисов" е отделил средства за ремонт на най-належащите обекти. Това било приоритет и в работата на кабинета "Борисов 2".

Сметките на Лиляна Павлова показват, че за да се решат проблемите годишно са необходими минимум 600 млн. лв. само за поддръжка на пътищата. Още поне 100 млн. годишно трябват за ремонт на тунелите, мостовете и виадуктите.

Павлова изтъква, че бюджетът на Агенция "Пътна инфраструктура" е едва 300 млн. лв. и то след увеличаването на цената на винетките, която е единственият източник на средства за финансиране на пътищата.

Ексрегионалният министър предупреждава, че докато този дисбаланс не намери решение, инвестициите в поддържането няма да достигат. Тя подчертава, че Европа ни е дала пари да построим магистрали, но не ни дава пари за поддръжката им. Така след няколко години към горната сметка с недостига ще бъде добавена и новата.

Институциите да изяснят причините за смъртта в тунел "Ечемишка", иска Герджиков
Обновена

Институциите да изяснят причините за смъртта в тунел "Ечемишка", иска Герджиков

Прокуратурата вече е завела следствено дело по случая

Павлова коментира, че прокуратурата и съдът ще се произнесат за обстоятелствата около трагичния инцидент в тунел "Ечемишка". Тя обаче е на мнение, че което и е да е следващо правителство трябва да се придържа към приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и средносрочната оперативна програма за изпълнение на стратегията. Още тогава управляващите били посочили, че финансовият недостиг за пътищата е в размер на 6.92 милиарда лева. Вече е започнал дебатът как да се осигури този ресурс, но решението трябвало да се търси на национално ниво.

Лиляна Павлова дава подробна информация за рехабилитации и ремонти за периода 2015-2016 г. Тя уточнява, че въпреки всичко вложеният ресурс е нищожен на фона на необходимостта от подобряване на инфраструктурата.

През 2015 г. с постановление на Министерския съвет са отпуснати 100 млн. лв. за преасфалтиране на стари участъци на АМ "Тракия" и АМ "Хемус", както и за ремонт на почти всички виадукти по АМ "Тракия". И там, както всички други пътни съоръжения, не са били ремонтирани от въвеждането им в експлоатация преди почти 30 г. Медиите сигурно пазят ужасяващите кадри, снимани под мостовете и виадуктите, подчертава още Лиляна Павлова.

Профилактиката на тунел "Ечемишка" не показала проблеми

Профилактиката на тунел "Ечемишка" не показала проблеми

Прегледани били лампите и електроинсталацията на тръбата

Според нея фактите са следните:

- 28 са тунелите по републиканската пътна мрежа;

- С Постановление № 40 от 2016 г. бяха осигурени целево 5 млн. лв. за Аспаруховия мост за реализиране на Етап І - Основен ремонт и реконструкция на мост 1, мост 2, мост 3 и мост 4;

- С Постановление №85 на МС през 2016 г. бяха осигурени над 16,3 млн. лв. за ремонта на тунелите "Витиня" и "Ечемишка" на АМ "Хемус", които не бяха основно ремонтирани от въвеждането им в експлоатация.

Тунел "Витиня" е най-дългият тунел у нас - 1195 м, и е в експлоатация от 1984 г. Последният му ремонт е преди 27 г., когато е извършено единствено осушаване на облицовката в съоръжението. Тунел "Ечемишка" е с дължина 820 м. В експлоатация е от 1985 г. и от тогава досега не са правени ремонти на тунелни тръби.

- На 27 юни 2016 г. стартираха ремонтните дейности в тръбата посока Варна на тунел "Витиня", а на 1 септември 2016 г. на тръбата за Варна и на "Ечемишка". Ремонтите на съоръженията включват възстановяване и усилване на тунелната облицовка, нова хидроизолация, обновяване на пътната настилка, на електрическата и вентилационната инсталация и т. н.

Ремонтите и по двете съоръжения трябва да приключат през пролетта на тази година. След оглед на обектите от експерти е препоръчано и взето решение за стартиране на ремонтите дейности на тръбите, които са в по-тежко експлоатационно състояние. В случая и двете десни тръби. Веднага след приключване на ремонта на десните тръби беше планирано да започне ремонтът и на левите. Едновременното затваряне на двата тунела би означавало пълно спиране на движението по АМ "Хемус" поне за година.

- Назад в годините е правен опит за възлагане на ремонт на тунел "Ечемишка". През 2006 г. е сключен договор с гражданско дружество, на което през 2007 г. е платен и аванс от 2 млн. лв., който и досега не е върнат. Строителство така и не е започнато. През 2011 г. е сезирана и прокуратурата, а през 2016 г. на първа инстанция съдът се произнася в полза на АПИ. В момента делото се гледа на втора инстанция. Въпреки неприключилото дело с ПМС № 85 правителството отпуска средства за ремонт на тунела. ​Със средства от бюджета на АПИ през 2016 г. чрез програмата за текущ ремонт и поддържане бяха почистени и обновени:

- едната тръба на "Витиня" в посока София; - двете тръби на тунел "Топли дол" ;

- двете тръби на тунел "Правешки ханове" на АМ "Хемус", - двете тръби на тунел "Траянови врата" на АМ "Тракия"; - тунел "Железница" на Е-79;

- ремонтирано е осветлението в тръбата за София на "Витиня";

- ремонтирано е осветлението на "Топли дол" на АМ "Хемус";

- ремонтирано е осветлението на "Траянови врата" на АМ "Тракия";

- ремонтирано е осветлението на тунел "Железница" на Е-79;

- съоръжението при 388-ми километър на Е-79 в Кресненското дефиле, непосредствено преди Кресна.

Жена загина по нелеп начин в тунела "Ечемишка"
Обновена

Жена загина по нелеп начин в тунела "Ечемишка"

Осветително тяло е паднало върху автомобил

Вложените средства от бюджета на АПИ са над 648 хил. лв. ​По програма "Транзитни пътища V" през 2016 г. завърши ремонтът на трите тунела на път II-86 Асеновград - Смолян, които са преди с. Бачково и след Бачковския манастир. И трите съоръжения са с нова асфалтова настилка, хидроизолация, облицовка, тротоарни блокове, LED осветление и др.

Пак по "Транзитни пътища V" са ремонтирани и 5 тунела на път II-16 Мездра - Своге - Нови Искър. Техният ремонт завърши през 2015 г. като част от лот 17. Съоръженията са между селата Елисейна и Лютиброд. ​В края на 2016 г. беше доизграден тунелът в квартал "Устово", част от главната пътна комуникация на Смолян. Съоръжението е с дължина 421 м и е с LED осветление.