Във връзка с отмяната на полети от летище София до някои европейски дестинации и обратно, Асоциация „Активни потребители" и Европейският потребителски център призовават авиокомпаниите да спазват правата на пътниците, чакащи на летищата.

Отмяната на полети се наложи поради метеорологичните условия в Европа и облака вулканична пепел в атмосферата, заради който са затворени десетки летища в Европа.

Това са извънредни обстоятелства, а в такива ситуации самолетните компании не са задължени да осигуряват законовите парични обезщетения на пътниците от отменените полети, уточняват от „Активни потребители" и ЕПЦ - България.

Остават обаче в сила задълженията на превозвачите на територията на ЕС за оказване на съдействие на пътниците и тяхното осведомяване за ситуацията.

При отмяна на полет, авиокомпанията трябва да предложи на пътниците избор между следните възможности:

• Пълно възстановяване на стойността на билета, в рамките на 7 дни или

• Премаршрутиране, при първа възможност, към крайния пункт на пътуване или

• Премаршрутиране към крайната дестинация на по-късна дата, удобна за пътника.

При закъснение на полет, задълженията на превозвача са следните:

• В случай на закъснение от два или повече часа - безплатна храна и напитки в зависимост от продължителността на чакане, също и изпращане на две безплатни съобщения (по телефон, факс или имейл);

• В случай на закъснение от пет или повече часа - ако пътникът реши да не пътува, може да поиска връщане на пълната стойност на билета;

• Ако полетът е отложен за другия ден, пътникът има право на безплатно настаняване в хотел и трансфер до него, както и право на храна.

Тези права са валидни за всички полети - редовни, чартърни и ниско бюджетни, припомнят от двете организации в помощ на потребителите.

Съветът към пътниците е да се запознаят с правата си в конкретната ситуация и да ги защитават, при нужда. В случай, че авиокомпанията не им осигури съдействие и се наложи да заплатят за храна, напитки и нощувки е важно да пазят всички касови бележки и други документи.

Само така ще имат възможност да претендират за възстановяване на направените разходи.

Повече информация за правата на гражданите на ЕС при отменени пътувания можете да намерите в брошурата „Права при полет", публикувана на сайта на кампанията „В ЕС вие имате потребителски права. Отстоявайте ги!" (www.aktivnipotrebiteli.bg/kampania).