Понижаването на степента на контрол и санкции по отношение на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите (ГОА) би имало сериозни негативни последици за обхвата и нивото на защита на обществения и индивидуален интерес, които осигурява системата на ГОА. Това се посочва в официална позиция на Асоциацията на българските застрахователи.

Според Асоциацията обществените усилия трябва да са насочени не към облекчаване на контролните мерки и санкциите, а към постигане на по-ефективен контрол върху обхвата на "Гражданска отговорност".

Те съобщават, че в обявения за обществено обсъждане Проект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата се предвижда отпадане на мерките, които регламентират временното отнемане на шофьорската книжка на водач без застраховка "Гражданска отговорност" и временно спиране от движение на транспортното средство по същия повод - до момента на нейното сключване.

Отпадане на стикера на застраховка "Гражданска отговорност" искат застрахователи

Отпадане на стикера на застраховка "Гражданска отговорност" искат застрахователи

Щели да се икономисат над 10 млн. лева

От Асоциацията са на мнение, че така се създава възможност за движение по пътищата на автомобили без застраховка ГОА. Според тях намаляването на административната тежест, каквито са мотивите за предложението, няма да е безспорен резултат от въвеждането му. За сметка на това обаче много по-сериозно би бил застрашен общественият интерес, тъй като понижаването на степента на контрол и санкции би се отразило негативно по отношение на обхвата на застраховката ГОА.

Чрез системата на застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите се подсигурява обезщетяването на вредите от ПТП, нанесени на невинно-пострадали лица. От Асоциацията изтъкват, че ефективното функциониране на системата зависи от обхвата на застраховката по отношение на пътните превозни средства, за които тя е задължителна.

Те предупреждават, че намаляването на обхвата може да има тежки дългосрочни последици за обществото и за институциите предвид трайно високия брой на пътни произшествия у нас. От Асоциацията напомнят, че България е сред страните в ЕС с най-тежък пътен травматизъм и с най-много жертви на пътя. Това обуславя огромни подлежащи на обезщетяване вреди, като в резултат засилва необходимостта от още по-съществени, ефективни и интензивни механизми за контрол по отношение на обхвата на ГОА.

Според тях ефективен контрол за наличието на сключена застраховка "Гражданска отговорност" може да се постигне чрез използването на тол системата.

От Аасоциацията посочват, че подобен подход може да се реализира след съответните нормативни промени и техническа адаптация на тол системата за изпълнение на допълнителни контролни функции.