Първата високоскоростна жп линия е открита и пусната в действие преждевременно, смята депутатът от БСП Петър Мутафчев. Той поясни, че става въпрос за жп линията „Пловдив - Димитровград".

Припомняме, тя бе открита през декември.

Мутафчиев съобщи, че договорът за модернизация на жп линията „Пловдив - Свиленград" е бил сключен от правителството на Симеон Сакскобургготски на стойност 340 млн. евро и че по време на Тройната коалиция са сключени няколко договора за довършване на жп линията.

За три години управление по първия Лот (до Димитровград) имаше тотално бездействие, защото не бяха направени отчужденията и това доведе до увеличаване на сумите за строителството, добави Мутафчиев. Той отбеляза, че сегашното правителство е прехвърлило проекта към ОП „Транспорт". По мнението на Мутафчиев България е загубила възможността да инвестира 100 млн. по ИСПА заради самия акт, че Правителството прехвърля Лот-а към ОП „Транспорт".

Той уточни, че оскъпяването на участъка „Крумово - Първомай" е с 6 млн., а участъка „Първомай - Димитровград" с 14 млн. Общо първият етап струва 228 млн. евро. Мутафчиев каза още, че забавянето е било по вина на държавата и че тя е признала.

Той алармира, че има недостатъци по дадения Акт 16 и съобщи, че в участъка „Крумово - Първомай" не е спазено изискването за премахване на жп прелезите и за пример посочи, че в Поповица все още работи жп прелезът, за да не бъдат затруднявани гражданите.

Където е било предвидено поставяне на съоръжения за придвижване на инвалиди, работите не е свършена, каза още Мутафчиев и посочи, че в Катуница например не са поставени асансьори. Той съобщи, че подлезите по жп гарите са в плачевно състояние.

Не е осигурена отсечката от Ябълково до Димитровград за движение със 160 км/час. Там влаковете не могат да се движат с предвидената по проекта скорост. В момента БДЖ и НКЖИ се оправдават, че трябва да направят ново разписание, което било трудно за реализиране.

„Не това е проблемът", категоричен е Мутафчеив. „Проблемът е, че няма готовност, че се открива жп линия, която не е готова за експлоатация и за постигане на целите, заложени в проекта за реконструкция и модернизация. Оскъпена е и не може да изпълнява функциите си", обясни депутатът.