Над 1 милиард евро са внесли в хазната през 2010 „Лукойл". Печалбата на компанията от дизел е една стотинка за литър. Компанията е на загуба от 12 стотинки за литър бензин А95.

Това обяви Сергей Гиндич - Зам.-генерален директор по доставки и продажби в „Лукойл", на заседание на Комисията по икономическа политика, провеждащо се в парламента.

В началото на днешното заседание се оказа, че депутатите не са подготвени с преводач от руски език, който да превежда на аудиторията думите на представителя на Лукойл.

Извикайте Дянков да превежда, предложи червеният депутат Румен Овчаров.
Е, ако той не дойде, г-н Овчаров е тук, обяви на аудиторията, която не говори руски език, председателят на икономическата комисия Мартин Димитров.

От своя страна „Ромпетрол" обявиха, че от три години работят на загуба, като според данните им натрупаната загуба за този период е 25 милиона лева.

Бившият икономически министър Петър Димитров от БСП иронично се обърна към представителя на компанията с думите: „Много хуманно звучи да работите на загуба". Той показа данни от 31 март, според които дизелът е по-евтин в девет страните от Европейския съюз.

Ако има такива фирми, дайте ги да печели Българияq заяви Димитров по повод това, че петролните фирми работят на загуба. Направили сме един данъчен рай и се надяваме да има ябълки и за българите, допълни той.

Цена над 2 лева е взрвоопасна, тя превръща българите в протестиращи араби. Така „червеният" депутат коментира високата цена на бензина у нас.

От Лукойл обясниха и как се определя цената на техните продукти. В ценообразуването влизат фактори, като стойност на нефта, акциз и ДДС, разходи за нефтопреработка, дистрибуция, маркетинг, транспорт.

При дизела най-голям дял в ценообразуването се пада на акциза и ДДС - около 41%, а 40% определяща за цената е стойността на нефта.

Сред другите фактори за цената на крайния продукт на Лукойл влизат и заплати на служителите, застраховки, разходи за съхранение на горивата и др.

От Лукойл също така обявиха, че у нас от година се наблюдава увеличение на вноса на бензин и дизел. Така например, според данните на компанията през 2008 вносните горива у нас са 27%, 2009- 28%, а 2010 - 39%. Лукойл не е монополист на българския пазар, изтъкна Сергей Гиндич.

И от „Кълвача газ" посочиха, че компаниите у нас масово работят на загуба. Според изпълнителния директор на компанията Кун Иванов виновна за високата цена на горивата е нормативната уредба и по-точно променените технически изисквания за данъчните складове. Тази промяна налага сериозни инвестиции от страна на компаниите, затруднява вноса, освен това се задържат средства на компаниите под формата на различни банкови гаранции.
Само в Стара Загора „Кълвача газ" е вложила миналата година 1 млн. лева и все още няма статут на данъчен склад.

Депутати от ГЕРБ, БСП и Синята коалиция неодумяваха защо все пак цената на горивата у нас е по-висока от редица европейски страни, в които данъчната среда не е толкова благоприятна.През миналия месец, по данни на Иван Иванов, бензинът в Люксембург е бил с 30 стотинки по-евтин, отколкото у нас. Петър Димитров от БСП веднага представи по-актуални данни. Към "атакта" от данни към компаниите се включи и Валентин Николов от ГЕРБ, според когото през миналата година у нас са внесени 400 000 тона дизел, но въпреки това той държи високи цени.

От Лукойл обясниха, че в Люксембург данъците за горивата били по-ниски от тези в България. Това изявление смути депутатите в икономическата комисия. В Румъния пък добива и логистиката били по-евтини, пак според Лукойл.

На въпрос защо цените на горивата на всички компании са еднакви, след като само една от тях - Лукойл, има рафиненрия, а другите внасят, Сергей Гиндич посочи, че като ходил по родните магазини му направило впечатление, че цената на хляба и киселото мляко на различните производители били сходни.

В дискусията се включиха и протестиращи граждани от Варна. По повод това, че компаниите работят без печалба Ивелин Мутафчиев заяви :"Благодарим ви, на всички фирми, че сте в България". Той дори им предложи във Варна, където се събира подписката срещу високите цени, да бъде поставена и кутия за волни пожертвования, за да бъде спасен бизнеса с горива.

Благодаим ви за помощта, но кутията не е нужна, отговори Сергей Гиндич.

В крайна сметка депутатите поискаха още данни от компаниите, както и техните предложения как да бъде намалена цената на горивата.