Малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици.
Това сочи анализ на „Адрес недвижими имоти".

„Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти", коментира изпълнителният директор на Адрес Цветелина Тасева.

„Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета", допълни тя.

„Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от „магазина в блока", подчерта Тасева.

„С още по-голям сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост", обяснява новите тенденции Тасева.

Най-често се срещат наематели за хранителни магазини , в това число специализирани за месо, за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят правят аптеки и сервизи.

Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи.
На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.

Персоналното отношение, което получават, и усещането, че не са загубени в множеството, карат хората за остават сантиментални към пазаруването „в блока".
Това е част от социалното общуване и хората се завръщат към него, след като в продължение на няколко години вървяха в обратната посока - да пазаруват в по-големи вериги, дори да пътуват дълго, за да го правят", изтъква споделя Тасева.

„Що се отнася до сферата на услугите, там решаващо е съотношението цена-качество на помещението. Тогава и лесният достъп и местата за паркиране са от значение, а в центъра тези удобства липсват. Затова търговците предпочитат кварталите и подблоковите пространства.", допълни тя.

Най-голямо е търсенето в старите квартали като Младост, Надежда, Дървеница. През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително.

Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.

Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26,5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в Манастирски ливади, Надежда и Лозенец, а най-малък в Лагера и Младост.