За важността от помирителните комисии към Комисията за защита на потребителите (КЗП) се обединиха експерти на кръгла маса. От тази година въпросните комисии ще помиряват търговци и потребители в няколко основни направления - енергетика, водоснабдителни и канализационни услуги, електронни съобщения и пощенски услуги, транспорт и финансови услуги.
Процедурата в помирителните комисии е безплатна и трябва да приключи до 90 дни. Производството протича в значително по-кратки срокове, отколкото при съдебно решаване на потребителски спор. Общите помирителни комисии се състоят от председател, назначаван от шефа на КЗП, от представител на бранша и от представител на сдружение на потребителите.
Секторните помирителни комисии имат председател, определен от съответния компетентен регулаторен или надзорен орган, един представител на КЗП и един представител на браншова организация.
След като се подаде заявление, председателят на съответната обща или секторна комисия, която е компетентна да разгледа спора образува помирително производство. Не се изисква потребителят или търговецът да присъстват физически. Само при необходимост може да се стигне до изслушване на страните в спора.
Омбудсманът Мая Манолова приветства създаването на секторните помирителни комисии. Тя подчерта ръста на жалбите през 2015. Около 30% от жалбите са срещу обществени доставчици, каза Манолова. Най-много са в сферата на топлоснабдяването, поясни тя.
507 помирителни комисии по старите разпоредби са свикани през 2014 година. 36% от тях са прекратени заради неучастие на търговеца, стана ясно от думите на обществения защитник. Само 70 от производствата или 14% от всички започнали производства са приключили с решение.
Досега съществуващото помирително производство не е ефективно, категорична бе Мая Манолова. Има воля за това потребителските спорове да бъдат решавани бързо, извънсъдебно, смята тя.
Омбудсманът обаче е притеснена от някои точки в помирителното производство. Не е предвидено какво се случва, ако търговецът не представи нужните становища и документи по даден спор, според нея. Отново ефективността на помирителното производство е в ръцете на търговците, недоволна е Манолова.
Затова и тя предлага КЗП да инициира кампания търговците, които са готови да участват в помирителни производства, да декларират тази готовност и списъкът с тези търговци да се публикува на сайта на комисията. Така потребителите ще са наясно има ли смисъл от търсене на извънсъдебно решаване на спор с търговец.
У нас медиацията не е широко разпространена, констатира Даниела Везиева, заместник-министър на икономиката. Помирителните комисии, по мнението й, пестят време и пари, като се предвиждат и промени, които да позволят да се жалим от онлайн търговците.
Желю Станков, заместник-министър на енергетиката, също подчерта, че министерството подкрепя създаването на помирителните комисии към КЗП.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов посочи, че е предизвикателство да се привлече вниманието на потребителите към помирителните комисии. Това предизвикателство не ни плаши, изтъкна той. Приет е правилникът за комисиите, похвали се Маргаритов. Ще трябва обаче да се разшири административният капацитет на КЗП.