Цената, грамажът и срокът на годност са най-важният фактор за храната, която купуваме. Това сочи проучване на „Алфа рисърч", проведено в периода 25 юни-4 юли сред 800 граждани.

Три четвърти от българите са убедени, че хранителните продукти влияят на здравето им. 39,5% от анкетираните заявяват, че редовно четат етикетите. Тези данни оповести Боряна Димитрова от „Алфа рисърч".

63% от анкетираните имат затруднения да разчитат информацията върху етикета, 33% пък не разбират значението на числата и символите върху етикетите.

От „Алфа Рисърч" са направили експеримент с потребителите, като им показали 2 пуешки филета. Едното с подробен етикет, а на другото с оскъдна информация, но с големи букви изписана цена с 2,99 лева на брой. Цената се оказва първият елемент, върху който се спира окото на потребителя.

След вторичен преглед на продуктите 81,5% обръщат внимание на срока за годност, 41,2 % на цената, 41,471 % на фирмата производител и 43,4 % на грамажа на храната. Най-малко се обръща внимание на енергийната стойност, на съдържанието на сол, на въглехидратите и мазнините.

Хората изразяват горещо одобрение за включването на още елементи в етикетите. 94,7% искат допълнителна информация за алергените, 90,8% искат данни за наличие на ГМО, 85,9% искат повече информация за страната, от която идва продуктът.

63% от запитаните изпитват затруднения да разчитат информацията върху етикета. От тях 66 % имат проблем с шрифта на етикетите, 36,9% заявяват, че на етикетите има прекалено много цифри, които не знаят какво означават. 28,1 % пък се оплакват от бледи и нечетливи букви.

Едно от най-сериозните затруднения на европейските потребители е четливостта, заявява евродепутатката Антония Първанова.
Тя посочи, че именно затова европейският парламент е приел правила за етикетите, едно от което е минималният шрифт на буквите да е 1,2 мм.

След повече от три години на тежки дискусии и преговори ЕП най-после гласува на второ четене ново законодателно предложение, което трябва да бъде приложено от всички държави членки, изтъкна Първанова.

Според новите правила ще се подобри четливостта на етикетите, ще се обозначават хранителните стойности на енергия, белтъчини, мазнини, въглехидрати, захар и сол. Алергените също ще бъдат отбелязвани.

Антония Първанова изтъкна, че в Европа 6 от 7-те най-важни рискови фактора за преждевременна смърт - кръвно налягане, холестерол, индекс на телесна маса, недостатъчен прием на плодове и зеленчуци, липса на физическа активност, прекомерна консумация на алкохол са свързани с това какво ядем и пием. През 2005-та нивото на затлъстяване в ЕС е било 15,7%. Тенденцията е към увеличаване, а не към намаляване на хората, които страдат от затлъстяване.

Колегата й в Европарламента Кристиан Вигенин от своя страна подчерта, че ако един продукт съдържа в състава си повече от 0,9% ГМО, това трябва да се вписва в етикета. И тази информация да обхваща 25 % от целия етикет. ГМО е все още непозната територия, подчерта Вигенин.

Според европейско проучване 61% от европейците са притеснени от наличието на ГМО в храните.