Разгорещени диалози и гневни изказвания на граждани белязаха мирния протест на ВМРО срещу плановете за демонтирането на железопътната линия към гара „Пионер."
В знак на съпричастност към трагедията на магистрала „Тракия" близо 30-тината души, събрали се пред транспортното министерство, промениха първоначалния замисъл на протестната акция, прибраха знамената и плакатите.
Общинският съветник и зам.-председател на ВМРО Ангел Джамбазки за пореден път поиска въпросното трасе да бъде запазено и да се използва за широк трамвай.
Според него линията спокойно може да свързва метростанцията при „Хладилника" с автогара „Юг" в квартал „Изгрев", както и новата спортна зала с метрото и с гара „Подуене".
По думите на Джамбазки тя е готов коридор за релсов транспорт и преминава безконфликтно на две нива с най-натоварени булеварди на София. Освен това обслужва развиващи се квартали и свързва метростанции и крайни спирки на градския транспорт.
Зам.-председателят на ВМРО отново заподозря, че зад закриването на линията стои желанието да се изпълнят старите планове за строеж: „Няма да се учудя, ако в скоро време на мястото на гара „Пионер", се появи МОЛ „Пионер."
Джамбазки подчерта, че според плана на общината този терен е предложен за зона за озеленяване. До него обаче са достигнали и други планове, според които се предвижда изграждането на сгради, частни игрища.
„Ровейки в архивите обаче и вглеждайки се внимателно в начина, по който се развива железницата през последните 20 години, виждаме, че железницата е оставена като едно сираче при изготвянето на бюджета и то за сметка на автомобилните превозвачи", заяви той и подчерта, че случайно или не по-голямата част от автомобилните превозвачи в страната в някакъв момент са били или в момента са под контрола на народни представители от ДПС.
И когато премиерът Бойко Борисов твърди, че обезглавява триглави хидри и други подобни, нека да погледне и към железницата, защото с тези действия в момента те засягат кръвоносната система на държавата, каквато е железницата, коментира още Джамбазки.
Той добави, че през последните години са правени всякакви безсмислици, необосновани съкращения, хвърляния и прехвърляния, с което не се изпълняват европейските препоръки за развиване на железопътния транспорт.
"Навсякъде около нас страните строят жп линии, а ние режем," заяви зам.-председателят на ВМРО.
Той допълни, че много отдавна съществува предложение чуждите тирове, от момета, в който влязат в страната да бъдат качвани на влакове и извозвани от Свиленград до Калотина. „Това обаче няма как да стане, тъй като ние нямаме нито един вагон, който да извозва тези камиони", заяви Джамбазки и добави: „Иначе би било хубаво - така повече няма да виждаме заспали турски тираджии по пътищата, това ще пощади до някаква степен и пътищата, които и без това са в окаяно състояние."
За съжаление говорим за държавна безотговорност, за липса на поглед, поясни той.
Пред министерството бяха дошли не само привърженици на идеята за съхраняване на линията, но и жители от кварталите „Дианабад" и „Изгрев", които настояват линията да бъде премахната.
На няколко пъти Джамбазки беше прекъсван от развълнувана столичанка, която живее в близост до гара „Пионер". Тя настоява гарата да бъде премахната, тъй като шумът от нея пречи, освен това много по-добре би било, по думите й, тази част от Ловния парк да бъде превърната в пешеходна алея например. Релсите на бул. „Симеоновско шосе" също пречат, обади се друг столичанин, който влезе в остра словесна престрелка с другия зам.-председател на ВМРО Костадин Костадинов.
Според някои от присъстващите „гневните софиянци" са подставени лица, които нямат никакво отношение по въпроса.
На протеста дойде и шефът на Национална компания „Железопътна инфраструктура" инж. Милчо Ламбрев. Той подчерта, че в участъка от ОП „Слатина" до „Винзавод" се движат средно 9 товарни вагона месечно, което на фона на разходите на НКЖИ е незначителен.
По думите му от Световната банка са поставили комплекс от условия, които да бъдат изпълнени, за да се отпусне заема за развитие на сектора. Сред тях е закриването и демонтирането на нерентабилни линии, какъвто е този участък.
Друг мотив линията да се премахне е искането лично на премиера Бойко Борисов, тъй като тя преминава в близост до новата спортна зала.
Да изслуша исканията на протестиращите пред ведомството дойде и транспортният министър Ивайло Московски. Той получи от ВМРО изготвен проект, който предлага тази линия да бъде използвана за интегриран градски трамвай.
Според министъра обаче тази линия е неефективна.
Московски „призна", че в момента се обмисля идеята за продажбата на терена. Той обаче обеща да бъде взето предвид искането на ВМРО и да бъде разгледан предложеният от тях проект преди да се вземе окончателното решение.
Справка на транспортното министерство показва, че още през 2007 година е издадено разрешение за закриване на линията, тъй като тя преминава през 6 конфликтни пресичания с натоварени улици и един булевард, което е предпоставка за произшествия. Общият устройствен план на София също не предвижда експлоатация на линията.
Войводите се заканиха, че ако исканията им не бъдат чути, ще продължат с протестните акции.
Камен дел
на 16.06.2011 в 11:02:31 #10Трамваят би бил изключително адекватно решение. Хората много ясно го казват - единственото място, където пресича път, е на Симеоновско шосе, точно до светофара. Трябва ли да ви напомням, че всяка една друга трамвайна линия пресича десетки улици и светофари?
Yoda_science
на 16.06.2011 в 08:48:52 #9Една държавническа идея. Сега за да стигнеш от Пподуяне до Младост трябва да минеш през центъра. Ако тези линии се свържат ще има готова околовръстна линия, тя може да свърже летището, гара Подуяне, Централна гара, Изток. Би могло да се развие и включи и западен вектор и ще има възможност за второ метро. За тези със шума - това е София, има празни тихи села, удобни за пенсионери, а ако им построят молове и поставят ресторанти с пияници наоколо по-добре ли ще е. освен, че ще излезе по-евтино - линията я има и няма да се отчуждава нищо и да се строи има и метро, което може да се съгласува. Браво на ВМРО.
flat4o
на 16.06.2011 в 05:04:27 #8Както често се случва у нас - хвани единия, удари другия. Тази линия не е възможно да се ползва, тъй като ще усложни и без това прецакания трафик по Симеоновско шосе, а не би имала никаква свързваща функция. Освен това ще шуми на близките жилищни сгради в Изток, Изгрев и Слатина. Но причината да я махат вероятно е заради строежи в ловния парк. И ако е така - ние ще се изнесем, а те сами да си дишат отровния въздух.
dddddd
на 16.06.2011 в 04:40:59 #7xax | 15.06.2011 19:06 Прав си, там от много години няма нищо и никакво движение. Криза е, защо да не вземат някакви пари за протест, като циганите.
xax
на 15.06.2011 в 20:06:40 #6Очевидно някой от ВМРО има някаква дребна търговийка през тая "гара" и затова протестират "македонците". Тва е въпрос от национално значение.
xax
на 15.06.2011 в 20:05:21 #5Както гарата така и линията са напълно ненужни и само пречат на колите. Жиеял съм доста време в Студ град и съм виждал 1 или 2 пъти да минава влак. Ролята и е горе долу като на линията пред ректората на СУ. И някой може ли да ми каже какво ще изгубите, ако се махнат от там съборетините и се построят 1-2 сгради или както пише в статията нещо за спорт ??
Камен дел
на 15.06.2011 в 16:53:48 #4Всяка една нормална европейска държава инвестира в релсов транспорт, който е най-щадящ природата. Защо ГЕРБ правят точно обратното - унищожават нещо готово, за да продадат имотите на БДЖ в Ловния парк - около 50 декара, които да бъдат превърнати в поредния бизнес център и заобикалящ го жилищен комплекс?
kanar
на 15.06.2011 в 16:04:27 #3Ако беше наистина ВМРО, щеше да се занимава с други проблеми, а не с железопътни линии. А това е МВРО.
lotsopa
на 15.06.2011 в 15:58:21 #2Защо правителството просто не почне да прави сметките както трябва, и това със Свиленград, и това с тази вътрешна железница в София... А не да открива Бибитко разни голф-игрища. Те не дават нищо на държавата.
Alexander_I
на 15.06.2011 в 15:34:09 #1Абсолютно е прав Джамбазки! В много страни почти нямат железница (пример - Гърция, където има изкл. малко км железен път), а ние демонтираме готови. Това за тировете на Свиленград също е вярно!! Толкова по-практично би било! Да имаше кой да го чуе само...