Президентът на Европейската потребителска организация Орян Бринкман връчи на заместник-министъра на икономиката Александър Манолев меморандум с приоритетите на организацията за българското председателство, в който се дават насоки за развитие на ЕС и България.

Български депутат прие щафетата за председателството от Естония

Български депутат прие щафетата за председателството от Естония

Разширяването на ЕС със Западните Балкани е гаранция за стабилност на континента

Бринкман отличи три момента - законите, свързани с така наречената "нова сделка", правните гаранции и безопасността на продуктите.

По думите му законите са добри, но правата на потребителите не са все още така добре защитени.

В тази връзка Бринкман подчерта, че трябва да се промени прилагането на закона, като някои от средствата на защита бъдат променени.

30% от потребителите у нас са онлайн ориентирани

30% от потребителите у нас са онлайн ориентирани

Маргаритов коментира, че постъпващите в КЗП жалби за онлайн сделки вече конкурират тези в конвенционалната търговия

Комисията подготвя нови предложения през пролетта и това се нарича "нова сделка" за потребителите. Трябва измамниците да бъдат санкционирани, подчерта още Бринкман.

В последните години един от всеки двама потребители има проблем с онлайн търговията.

Според европейското законодателство всеки може да върне или замени даден продукт, но ЕС иска да го хармонизира по отношение 2-годишна гаранция на продукта. В Швеция тя обаче е 3-годишна. Той се надява българското председателство да не намалява гаранцията, каквато е постигната в някои страни.

Заместник-министър Манолев заяви, че защитата на потребителите е в основата на политиката на министерство на икономиката. Полагат се усилия на национално ниво. КЗП извършва проверки.

Тенденцията е да расте броят на хората, който се обръщат към институцията, като за година те вече надхвърлят 20 000.

Документът се фокусира към процесите на дигитализация на икономиката и стремежа да се гарантират правата на потребителите в тази сфера.

Съветват потребителите как да се пазят от онлайн абонаментни капани

Съветват потребителите как да се пазят от онлайн абонаментни капани

Най-важно е да се идентифицира капанът

Трябва да се намерят и приложат решения за все по нарастващия дял на електронните потребители. У нас 71% ползват мобилни услуги при 79% за ЕС.

Трябва да се избягват някои грешки, допуснати при защита на потребителите до този момент. Нарушенията при онлайн търговията най-често са свързани с липса на координати на търговеца и неприемането на 15-дневния срок за връщане на продукта.

Занапред ще бъдат положени и усилия да падне роуминга. Ще се работи и за онлайн сигурността и кибератаките.

Предоставеният меморандум включва много теми, по които ще се работи.

Бринкман подчерта, че ще се работи за всички европейци, но и предизвикателството да се работи със сложни досиета.

"Очите на потребителите и на континента са насочени към България следващите 6 месеца", заяви той.