Това се посочва в Доклада Иновации.бг 2009, който беше представен на Петия национален иновационен форум "Иновационна инфраструктура и политика за икономически растеж".
Той беше открит от президента Георги Първанов.
Един от основните изводи, който анализът на данните от доклада изтъква, е че България трябва да преосмисли своята икономическа политика и да излезе с интегрирана стратегия за икономически възход на основата на иновациите, технологичното развитие и науката
Данните от изследването посочват още, че в рамките на две години (2006-2008) общият брой на предприятията, които осъществяват иновации у нас, се е увеличил с между 3 и 9 процентни пункта.
Индексът оценява иновативността на предприятията по степен на новост на иновацията (дали е нова само за предприятието, за страната/пазара или международно) и типа иновации (продуктови, процесни, организационни и/или маркетингови).
Според данните, вече се е формирал слой от около една трета от фирмите (29-34%), които въвеждат иновации всяка година.
В доклада се посочва още, че въпреки, че България отбелязва третата си година на пълноправно членство в ЕС и макар напредъкът в икономиката на страната да е стабилен, той не се трансформира в по-добър иновационен потенциал.
Иновационната система на страната страда от недостиг на критична маса - изследователската и образователната инфраструктура остават фрагментарни.
Бизнесът e слабо въвлеченв иновационния процес, а взаимодействието в рамките на иновационната система е неефективно, се посочва още в изследването.
Данните от доклада извеждат извода, че съществуват отворени проблемни зони, които изправят България пред сериозни дългосрочни демографски, икономически и социални предизвикателства.
На първо място това е снижаващото се качество на образователните услуги.
Друг основен проблем е деквалификацията. Данните за участието в продължаващо обучение класират България на последно място в Европа с огромно изоставане спрямо по-голяма част от страните членки и кандидатки за членство.
Недостатъчен е броят на заетите с изследователска и развойна дейност и неефективна структура по отношение на секторната заетост .Друг проблем, който е изтъкнат в доклада, е че в България почти 60 % от персонала, ангажиран с осъществяването на научна и изследователска дейност, е в държавния сектор, тоест на бюджетна издръжка.
Негативен факт е слабата заетост на млади хорав областта на науката и технологиите у нас. Извод от доклада е и, че инвестициите в изследователска и иновационна дейност относително намаляват, особено в условията на криза.
Поради всички тези проблеми е нужна интегрирана национална стратегия за научно, технологично и иновационно развитие.
За да бъде постигната необходимата висока ефективност на обществените разходи за иновации трябва да има ясен план за допълняемост на средствата по различните програми и инструменти в България.
Липсата на координация между държавните институции в провеждането на единна политика в областта на науката и иновациите създава необходимост за създаването на специално министерство или агенция за наука, технологично развитие и иновации на пряко подчинение на министър-председателя
Специалистите настояват и за установяване на трайно и ефективно взаимодействие между различните субектина националната иновационна система.
Президентът Георги Първанов изрази категорична подкрепаза засилване на иновационните процеси. По думите му е необходима повече подкрепа за малките и средни иновационни предприятия, както и ускоряване на развитието на публично частното партньорство.
Според държавния глава трябва да се акцентира върху разработките и обучението, свързани с непосредствените перспективи - например изграждането и експлоатацията на крупни инфраструктурни проекти в енергетиката, транспорта и комуникациите.
Първанов поясни, че в конкретния случай трябва да се осигури съразмерност между предвижданите мащабни инвестиции и средствата за научно, технологично, иновативно обслужване. Имаме обществен консенсус и ни е нужен пробив в областта на иновациите, образованието, науката, подчерта той и посочи, че са необходими много по-голяма активност от страна на държавата, гражданския сектор, бизнесът, научните и образователните звена.
„Всички сме наясно, че предприетите през последните години мерки не дават осезаем резултат, не водят до рязко подобряване на иновационния потенциал на страната, изтъкна още той.
Той посочи, че е време да си дадем сметка, че с наред с изоставянето във финансирането, в мотивацията на изследователите, една от основните причини за стагнацията в областта на иновационните процеси е отсъствието на концентрация на ресурсите в тези направления, в които можем да сме конкурентоспособни и имаме пазарни предимства.
Минувач
на 24.02.2009 в 18:06:44 #2Ето как се създават специалисти: Касационната съдебна колегия по гражданските дела на Върховния съд на Русия потвърди в четвъртък решение на Върховния съд от 10 декември, с което се ликвидира неправителствена организация, незаконно представяща се за държавна структура. Става дума за Академията по проблемите на сигурността, отбраната и правния ред (АБОП), която през последните години масово раздаваше награди, грамоти и ордени, включително на българския президент Георги Първанов и столичните кметове Бойко Борисов и Стефан Софиянски, ректори на български университети. От 2000г. досега АБОП и нейният Национален комитет за обществени награди са раздали призове на общо над 40 хиляди души. От т.нар. Дисертационен съвет и Висшия атестационен комитет на АБОП са присъждани научни степени и звания (доктор на науките, кандидат на науките, професор, доцент). Дипломите и атестационните документи на АБОП са наподобявали държавните образци, което означава, че те би могло да се използват за измама. В действителност са установени такива случаи на представилите дипломи от АБОП да са повишавани заплатите за съответната научна степен, което е довело до незаконно изразходване на бюджетни средства. Президент на АБОП е о.з. генералът от КГБ Виктор Шевченко, бивш командващ контраразузнаването на Стратегическите ракетни войски. http://www.politichesko.info/1408/Rusiia-likvidira-falshiva-akademiia-nagradila-Purvanov- i-Borisov.html
stanimr
на 24.02.2009 в 16:09:22 #1желание има само на хартия в университета ни учат какво значи иновация и оптимизиране на разходите но в действителност нито едното нито другото се среща на практика за какви иновации говорим с дни трябва да се мотаеш докато си запишеш семестъра и друго честа практика е преподавателите да вадят хартиите с които преподават от 15 години и да ти говорят за иновации и развитие дори 10 годишното хлапе което е ползвало компютър би се сетило как правилно може да се организира и улесни процеса но все пак да се придържаме към знанията и уменията на хората с дипломи и титли те знаят най-добре