22 000 деца са върнати обратно в образователната система. Само в периода октомври-януари в клас са върнати допълнително 4 700 деца.

С тези цифри се похвали на брифинг в Министерството на образованието министър Красимир Вълчев и вицепремиерът Томислав Дончев. Брифингът беше посветен на отчет на междуведомствения механизъм, създаден да бори отпадането от училище.

Просветният министър изрази съжаление, че около 5% от учениците са отпаднали впоследствие от образователната система, а други 35% са заминали в чужбина и не са открити в домовете им от страна на мобилните екипи.

Той добави, че още 18% деца са отпаднали поради ранни бракове, други 10% поради здравословни проблеми. Общо 13% не са завършили образованието си.

Просветният министър сподели, че през юли миналата година са били идентифицирани 206 387 деца и ученици на възраст от 5 до 18 години, които са отпаднали от образователната система или никога не са били записвани в нея.

Той посочи, че към днешна дата сформираните 1 134 екипа са посетили 189 000 деца на общо 207 000 адреса. Върнатите обратно в клас са общо 21 915, от които повторно са отпаднали 1 221.

"След първия срок на настоящата учебна година новоотпаднали са и 4 556 деца и ученици, с които не е работено по механизма", заяви той. Вълчев допълни, че учителите социалните работници и полицаите са установили 477 деца в риск, от които 116 са насочени към социални услуги.

Сред другите мерки, които ще предприе просветното министерство е, че ще ангажира допълнителни медиатори, които да работят с децата и семействата им. В тази връзка Вълчев посочи, че за три седмици екипите са посетили 3677 деца и имат за цел да направят същото с други 1082.

Вълчев изрази съжаление, че адресите на 506 деца не са актуални и ще бъдат издирени чрез системата на МВР, а в 57 други случаи в екипите е участвал и инспектор на Детска педагогическа стая.

Голям брой отпаднали деца са има Пловдив, Бургас, Сливен, София и Стара Загора.

На въпрос ще има ли някаква санкция към родителите, които не пускат децата си на училище, просветният министър отговори, че ще се налагат санкции от страна на кметовете.

Вълчев посочи, че една от най-важните грижи на просветното е да запази ангажираността на всички образователни институции.

На въпрос ще получат ли мобилните екипи и институциите допълнителни стимули за работата си, просветният министър каза: "Ние ще създадем Национална програма "Заедно за всяко дете", с която ще се отпуснат 450 000 лева. Тя ще бъде насочена за възнаграждение на механизма на служителите за връщане на децата в образователната система, така и за ангажирането на допълнителни медиатори"

С патрулки да издирват отпадналите от училище деца, предлагат от синдикат "Образование"

С патрулки да издирват отпадналите от училище деца, предлагат от синдикат "Образование"

Учителите да не участват в непълни екипи

Отношение по темата взе и заместник-министър председателят Томислав Дончев. Той заяви, че не е съгласен с твърдението, че това е кампанийно мероприятие и според него има резултат.

Дончев посочи и че всички мобилни екипи са били на място и благодарение на тях са се постигнали тези резултати. "Това е мисия, която не е много лека и ако трябва да се търсят герои, то трябва да се отличат именно отговорността на мобилните екипи", допълни той.

Дончев каза още, че сред амбициозните цели, които стоят на дневен ред пред просветното министерство, е, че имат претенциите да станат по-добри и да върнат всички деца в образователната система.

3000 отпаднали деца са върнати в училище

3000 отпаднали деца са върнати в училище

Според Томислав Дончев маргинализацията е голям проблем

"С подкрепата на правителството ние следва да гоним както по амбициозна европейска политика, така и подробен паневропейски механизъм", посочи той. Например ако едно дете е отишло да живее с родителите си от Пловдив във Франция, то трябва да ходи на училище там. Но ако реши да се върне в България, то трябва да посещава занятията в нашата страна, завърши Дончев.