Общо 415 души кандидатстват в конкурсите за училищни директори, обявени от Регионалните управления на образованието в страната. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).

Кандидатите се борят за 276 вакантни места. За 33 от тях няма желаещи да заемат ръководната позиция. Днес, 16 февруари, е крайният срок, в който регионалните управления ще обявят допуснатите до следващия етап на конкурсите.

По инициатива на министър Галин Цоков бяха променени част от правилата в провеждането и организирането на конкурсите. За първи път изборът на директори на образователни институции е ориентиран не просто към намирането на администратори, а към търсене на лидери, които биха допринесли за промяната в българското образование.

Това е част и от предприетите инициативи на МОН за промяна на образователната система и към намаляване на механичното възпроизвеждане на знания и формиране на повече умения и компетентности в учениците. За да се случи тази промяна, е важно как се ръководи всяко едно училище. Затова и философията на правилата на новите конкурси е да бъдат избрани не само нормативно подготвени хора, но личности с множества качества и компетентности.

Допуснатите кандидати до следващия етап на конкурсите ще трябва да решат тест от 50 въпроса, за 70 минути. За всеки въпрос има три варианта за отговори, от които само един е верен и носи една точка. Минималният резултат за допускане до следващия етап от конкурса е 30 точки.

След това всеки от кандидатите трябва да представи концепцията, която е подготвил за развитие на съответната образователна институция. Заедно с нея на самия изпит те ще трябва да решат и два конкретни казуса. За да се избегне субективният елемент в МОН са разработени повече от 150 подобни казуси, които ще се генерират на случаен принцип в деня на изпита. Всички те се базират на реални ситуации, които са се случвали в българските училища и при които е било нужно не формално прилагане на нормативната уредба, а лидерски подход. Членовете на комисията ще имат право да задават въпроси, но само относими към съдържанието на концепцията на кандидата, казусите и спецификата на длъжността.

Освен това е изцяло променен и начинът на оценяването като всеки член на комисията трябва да го направи по предварително разработена скала, от 1 до 5, където 5 означава, че кандидатът напълно отговаря на изискванията, а 1 - че не отговаря на тях. За да има пълна прозрачност участниците в конкурса ще са без мобилни телефони, а целият изпит ще бъде видео и аудио заснеман от министерството. МОН вече е оборудвало залите във всички области, където ще се провеждат изпитите.

Конкурсите за училищни директори с аудио и видео запис от 2024 г.

Конкурсите за училищни директори с аудио и видео запис от 2024 г.

От следващата година влизат в сила нови правила за конкурсите